Welk dieet kiezen?

Gids voor het beste dieet voor jou!

Kies een veilig en verantwoord dieet

Wanneer je de nodige kilo’s wenst te verliezen is het steeds van belang om er rekening mee te houden dat dit bij voorkeur op een echt veilige en bovendien verantwoorde manier dient te gebeuren. Veel mensen kiezen er voor om een bepaald dieet te volgen welke niet alleen een nefaste invloed heeft op hun gezondheid, maar die bovendien ook nog eens gekenmerkt wordt door het zogenaamde jojo-effect. Dit betekent dat je in een korte termijn dan wel heel wat gewicht kan verliezen, maar deze er na het stopzetten van het dieet in sneltempo terug zullen bijkomen.

beste dieet kiezen

Door rekening te houden met de inhoud van deze gids kies jij met absolute zekerheid voor een veilig en bovendien ook verantwoord dieet.

Enkele aandachtspunten binnen je levensstijl

Vooraleer je er voor kiest om een bepaald dieet te gaan volgen kan het interessant zijn om enkele aspecten van je levensstijl onder de loep te nemen. Er heersen namelijk vandaag de dag nog steeds heel wat misverstanden. Zo zou het bijvoorbeeld goed zijn om geen ontbijt te eten. Het tegendeel is echter waar. Een ontbijt vormt een cruciale maaltijd die niet over mag worden geslagen. Door het eten van een stevig en gezond ontbijt beschikt je maag meteen over de vereiste hoeveelheid energie om de dag mee door te komen. Bovendien voorkom je op deze wijze efficiënt vreetbuien waardoor schommelingen in het gewicht kunnen worden voorkomen.

Water als sleutel voor elk dieet

Voor welke van de verschillende dieetvormen die er bestaan je uiteindelijk ook zal kiezen, je dient er altijd rekening mee te houden dat het van groot belang is om veel water te drinken. Het wordt sterk aangeraden om 2 liter water per dag (minimaal) in te nemen. 1,5 liter van dit water moet gedronken worden terwijl de resterende hoeveelheid uit voeding mag komen. Het drinken van water helpt niet alleen bij het afvallen, bovendien zal het er ook nog eens voor zorgen dat de afvalstoffen die in je lichaam circuleren op efficiënte wijze kunnen worden afgevoerd. Zo worden vervelende kwaaltjes zoals met name hoofdpijn voorkomen.

Crashdiëten zijn zelden een interessante keuze

Wie snel een paar kilootjes wenst af te vallen voor een aankomend trouwfeest of een andere gebeurtenis kan er voor kiezen om een crashdieet te volgen. Dergelijke dieetvormen lijken op het eerste zicht misschien interessant, niet in het minst omdat je er heel wat kilo’s op korte tijd door kan verliezen, maar in de praktijk zijn ze zelden een goed idee. Niet alleen is het mogelijk dat je lichaam op deze manier over te weinig energie beschikt, daarnaast zal je constant rekening moeten houden met een vervelend hongergevoel.

Het belangrijkste nadeel van een crashdieet is echter terug te vinden in het zogenaamde jojo-effect. Deze zorgt er voor dat de kilo’s die zijn afgevallen tijdens het crashdieet er na afloop vaak meteen terug aankomen. Al je zware inspanningen zullen op de middellange tot lange termijn dan ook helemaal niets hebben uitgehaald.

Eet niet te weinig, maar wel gezond

In lijn met bovenstaande ligt het feit dat het van belang is om voldoende te eten. Veel mensen denken dat weinig eten er automatisch voor zorgt dat je afvalt. Daar valt uiteraard iets voor te zeggen, maar het heeft ook als rechtstreeks gevolg dat je lichaam over onvoldoende energie zal beschikken om de vereiste, dagelijkse taken uit te kunnen voeren. Bovendien zal je geconfronteerd worden met een knagend hongergevoel welke je levenskwaliteit drastisch kan doen afnemen. Het is dus niet zozeer een kwestie van weinig te eten, maar vooral van de juiste producten te eten. Het vermijden van (grote hoeveelheden) slechte suikers in je eetpatroon kan er bijvoorbeeld reeds voor zorgen dat je een bepaald aantal kilo’s kwijt raakt.

Gezond eten alleen is niet voldoende

Het kiezen van een goed dieet om de nodige kilo’s mee te verliezen is één ding. Je moet er echter ook altijd rekening mee houden dat een gezond lichaam verkrijgen en behouden veel meer betekent dan enkel en alleen gezond eten. De nodige lichaamsbeweging is dan ook altijd vereist. Probeer elke dag een beetje te sporten en je zal merken dat het niet alleen helpt bij het nastreven van een gezond gewicht, daarnaast zal je, je ook veel beter in je vel voelen.

Doe een beroep op een diëtist

Voor veel mensen is het haast onmogelijk om zelf een dieetvorm te vinden waar ze zich goed bij voelen. Het uitproberen van verschillende dieetvormen kan demotiverend werken waardoor het van belang is om snel een passend dieet te vinden die de beoogde resultaten kan realiseren. Kom je er zelf niet uit? Doe dan gerust een beroep op de diensten van een diëtist. Hij of zij is gespecialiseerd in het samenstellen van een dieet die niet alleen de verwachtingen zal weten in te lossen, maar die bovendien ook nog eens goed draaglijk zal zijn. Op deze manier wordt jouw leven in één klap een stuk gezonder en vitaler.

 

OOK LEZEN:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *