Wat eten bij misselijkheid?

Wat eten bij misselijkheid?

Wat is misselijkheid?

Misselijkheid is reactie van je lichaam dat komt vanuit je maag, wat zorgt voor een erg onprettig gevoel. Wanneer je misselijk bent ben je vaak ook wat vermoeid en heb je geen trek in eten. Je ervaart een gevoel van misselijkheid wanneer het “braakcentrum” in de hersenen een prikkel doorkrijgt en je buikorganen hierop gaan reageren. De maag kan dan het gevoel krijgen dat het zich moet legen. Op dit moment kan ook te veel maagzuur worden aangemaakt, wat bijdraagt aan het gevoel van misselijkheid.

wat eten bij misselijkheid
bron: CDC

Misselijkheid ontstaat vaak voorafgaand aan overgeven. Je lichaam gaat braken wanneer je schadelijke stoffen binnen hebt gekregen. Door te braken verlaten de slechte stoffen zo snel mogelijk je lichaam. Vaak ervaar je hierbij een langzamere hartslag en ga je meer zweten. Bij braken trekken je buikspieren samen en ontspant de slokdarm zich, waardoor voedsel in tegengestelde richting je lichaam uit kan komen.

Een gevoel van misselijkheid kan worden opgewekt door het ruiken, zien of proeven van bepaalde producten waar je een afkeer van hebt. Maar misselijkheid kan ook worden veroorzaakt door onder andere voedselvergiftiging, uitdroging, bepaalde medicijnen of zwangerschap. In de meeste gevallen is misselijkheid een onschuldig symptoom en heeft het geen ernstige gevolgen. Om misselijkheid te verminderen zijn verschillende voedingsmiddelen die je kan eten. Ook zijn er verschillende tips die misselijkheid kunnen verlichten.

Verschillende oorzaken van misselijkheid

Iedereen is weleens misselijk, maar de oorzaak is niet altijd goed te bepalen. Er zijn zoveel oorzaken die ten grondslag kunnen liggen aan een misselijk gevoel. Overgeven is eigenlijk bedoelt om schadelijke stoffen zo snel mogelijk uit je lichaam te krijgen. Maar dat je misselijk bent, wil niet meteen zeggen dat dit komt door het binnenkrijgen van schadelijke stoffen. Bovendien is er niet altijd sprake van braken bij misselijkheid. Mogelijke oorzaken worden besproken.

Misselijkheid kan worden veroorzaakt doordat je maag of darmen verstoord zijn. Dit kan komen door een infectie in de vorm van ontstoken maagslijmvlies of een blindedarmontsteking. Ook kunnen je buikorganen minder goed functioneren door een spastische darm of een verstoorde maaglediging, wat zich kan uiten in misselijkheid. Een van de meest voorkomende oorzaken is irritatie van de maag. Zo’n irritatie kan worden veroorzaakt door bijvoorbeeld voedselvergiftiging of overmatig alcoholgebruik. Naar je maag of darmen kunnen ook afwijkingen in andere organen zorgen voor misselijkheid. Denk hierbij aan een verstoorde galblaas, pancreas of lever.

Vaak ligt de oorzaak in het maag-darmstelstel. Maar misselijkheid kan ook worden veroorzaakt doordat je centrale zenuwstelsel verstoord is. Hierbij kan migraine of een infectie zoals hersenvliesontsteking zorgen voor hevige misselijkheid. Maar ook factoren in de schedel kunnen een gevoel van misselijkheid geven. Bijvoorbeeld bij een bloeding of tumor in de hersenen, wanneer de druk in de schedel erg hoog is, of een trauma een de schedel. Dit komt gelukkig minder vaak voor dan een verstoring in de maag of darmen.

Ook je evenwichtsorgaan kan grote invloed hebben op een gevoel van misselijkheid. Zo ervaren veel mensen tijdens het reizen misselijkheid, doordat hun evenwichtsorgaan dan wat verstoord raakt. Ook kan het evenwichtsorgaan aangetast zijn door verschillende afwijkingen. Maar naast deze inwendige problemen, wordt misselijkheid ook vaak veroorzaakt door emoties. Zo veroorzaken angst, stress en depressie vaak misselijkheid. Maar ook eetstoornissen zoals boulimia of een aangeleerde reflex om te braken kunnen een oorzaak zijn.

Tot slot zijn er enkele overige oorzaken voor misselijkheid. Zo kunnen medicijnen heftige bijwerkingen geven, waaronder misselijkheid. Maar ook behandelingsmethoden zoals radiotherapie en chemotherapie kunnen voor hevige misselijkheid zorgen. Natuurlijk kan je ook bij een normaal griepje misselijkheid ervaren in combinatie met koorts en andere symptomen. Daarnaast ervaren veel vrouwen tijdens hun zwangerschap misselijkheid en dan voornamelijk in de eerste paar maanden. Om misselijkheid zo goed mogelijk te kunnen verhelpen, is het handig om te achterhalen wat je oorzaak is.

Kijk voor een uitgebreid overzicht van oorzaken op de webpagina over misselijkheid.

Wat kan je bij misselijkheid het best eten?

Wanneer je last hebt van misselijkheid kan je verschillende dingen eten die het gevoel kunnen verminderen. De belangrijkste tip bij misselijkheid is vaak: zorg ervoor dat je genoeg drinkt. Doordat uitdroging vaak een bijkomstigheid is van misselijkheid, is het heel belangrijk om genoeg vocht binnen te krijgen, minimaal anderhalve liter per dag. Dit voorkomt dat je naast misselijkheid ook last krijgt van ergere gevolgen, waaronder uitdroging.

voldoende drinken is van belang om vochtverlies door braken tegen te gaan en uitdroging te voorkomen
voldoende drinken is van belang om vochtverlies door braken tegen te gaan en uitdroging te voorkomen

Om misselijkheid te verminderen kan je ook proberen de volgende producten te eten:

  • Gember – Gember in verschillende vormen is een van de beste middeltjes tegen misselijkheid. Gember stimuleert de afgifte van enzymen en spijsverteringssappen die ervoor zorgen dat je maagzuur wordt geneutraliseerd. Bovendien bevat gember fenolen, die je maag kalmeren. Deze fenolen laten giftige stoffen en voedingsstoffen sneller verteren, waardoor alle schadelijke stoffen snel je lichaam verlaten. Je kan bijvoorbeeld kauwen op een stukje gemberwortel of gemberthee drinken. Gember is ook verkrijgbaar als supplement, maar de natuurlijke vormen zijn natuurlijk gezonder.
  • Citroen – Alleen de geur van citroen kan er al voor zorgen dat je maag gekalmeerd wordt. De frisse geur heeft een onverklaarbare invloed op je maag en misselijkheid.
  • Pepermunt – Ook de geur van pepermunt kan misselijkheid verminderen. Bovendien is pepermunt een kruid wat je maag kan kalmeren. Vaak wordt ook aangeraden om kruidenthee te drinken met bijvoorbeeld pepermunt of gember om je maag te kalmeren en om vocht binnen te krijgen. Pepermunt kan je ook gebruiken in de vorm van pepermuntolie.
  • Zoethoutwortel en kamille – Net zoals gember en pepermunt, zijn ook kamille en zoethoutwortel kruiden die helpen tegen misselijkheid. De kruiden kalmeren je maag en het vocht hydrateert je lichaam. De combinatie ervan zorgt ervoor dat je misselijkheid minder wordt.
  • Licht verteerbare producten – Bij misselijkheid kan je het beste producten eten die licht verteerbaar zijn. Dit zijn producten zoals rijst, bouillon, cracker of geroosterd brood. Je lichaam heeft niet veel energie en inspanning nodig om deze te verteren, maar zij geven je lichaam wel net wat meer energie. Bovendien wordt je maag weer wat gevuld, waardoor je misselijkheid minder kan worden.
  • Zachte producten – Een geroosterde boterham is niet alleen licht verteerbaar, maar neemt ook de overvloed aan maagzuur op. Hierdoor wordt je maag sneller geneutraliseerd en vermindert het gevoel van misselijkheid. Daarbij kan je erg goed melk of warme melk drinken. Melk zorgt voor een laagje op je maagwand om deze te beschermen. Zorg er wel voor dat je melk alleen neemt in combinatie met een product zoals toast, omdat zuivel op zichzelf je maag en darmen van slag kan maken.
  • Augurken – Het zuur van augurken kan misselijkheid verminderen. Het zuur kan bovendien helpen om vet sneller te verteren. Bij een voedselvergiftiging worden augurken echter afgeraden.
  • Bevroren fruit – Een stukje bevroren citroen of aardbei kan helpen bij misselijkheid. Door te zuigen op een fris stukje fruit, kan je misselijkheid afnemen. Je gaat meer speeksel produceren het zuigen op het fruit zorgt voor afleiding, wat beide kan helpen.

Bovendien wordt aangeraden dat wat je eet, je beter kan verdelen in kleine hoeveelheden over verschillende eetmomenten. Zo kan je per keer bijvoorbeeld een cracker eten of maar een kleine hoeveelheid van een maaltijd. Zo zorg je ervoor dat je maag niet helemaal leeg raakt, wat misselijkheid kan verminderen. Dit kan je het beste doen wanneer je misselijkheid het minst erg is. Wanneer je echt heel erg misselijk bent en denkt dat je kan gaan overgeven, kan je natuurlijk beter even niets eten.

Andere tips bij misselijkheid

Naast het eten van de goede voedingsmiddelen, kunnen ook andere handelingen van grote invloed zijn op je misselijkheid. Bij misselijkheid kan je het volgende doen:

  • Ga rustig zitten of liggen – Wanneer je misselijk bent, kan je ook last hebben van duizeligheid. De duizeligheid verergert de misselijkheid, doordat je evenwicht verstoord is. Wanneer je rustig gaat zitten of liggen, stabiliseert de duizeligheid en kan je maag kalmeren. Let wel op, in sommige gevallen kan liggen misselijkheid verergeren. Ga in dat geval liever rustig zitten.
  • Vermijd onaangename, sterke geuren – Veel geuren zijn bij misselijkheid erg intens en onaangenaam. Vermijd daarom zoveel mogelijk de geur van eten, parfum, koffie of schoonmaakmiddelen. Sterke geuren zullen het gevoel van misselijkheid alleen maar versterken.
  • Vermijd intensieve inspanningen – Wanneer je misselijk bent kan je beter wat minder inspanningen verrichten. Zo wordt afgeraden om te gaan sporten of ver te gaan wandelen. Maar ook werken kan grote invloed hebben op je misselijkheid. Probeer het zoveel mogelijk rustig aan te doen.
  • Probeer over te geven – Wanneer je heel erg misselijk bent en het gevoel hebt dat je over moet geven, laat je lichaam het er dan uitgooien. Ga niet proberen om je lichaam tegen te houden. Dat je moet braken komt door voedsel wat je maag kwijt moet. Wanneer je eruit gooit wat eruit moet, zal je je snel beter voelen.
  • Krijg geen angst voor misselijkheid – Het komt steeds vaker voor dat mensen bang worden om misselijk te zijn en om over te geven. Vooral in spannende situaties zoals op een afspraakje, in de klas of tijdens een belangrijke vergadering. Wanneer je er al aan denkt, kan een gevoel van misselijkheid opkomen en de angst dat je die misselijkheid niet wilt. Om deze angst te verminderen kan je het beste accepteren dat er altijd een mogelijkheid is dat je moet overgeven. Wanneer je je hierbij neerlegt, veroorzaakt dit geen spanning en laat je het gevoel gaan. Ook is het belangrijk om rustig te blijven ademen. Ook wat water drinken kan zorgen voor wat afleiding en kalmte. Voorkom op deze manier ook hyperventilatie wat ook misselijkheid en braken kan veroorzaken.
  • Rek je nek en je rugRugpijn of nekpijn kan misselijkheid veroorzaken. Dit is een reactie van je lichaam op het onaangename gevoel van de pijn. Om in dat geval de misselijkheid wat te verminderen kan je je nek en je rug rekken om de ergste spanning kwijt te raken. Wanneer de spanning op je nek en rug minder wordt, zal je ook minder misselijk zijn.
  • Ga de frisse lucht in – Frisse buitenlucht en even rustig tot jezelf komen kan een goede oplossing zijn bij misselijkheid. Op deze manier kalmeer je je lichaam en de frisse lucht zorgt voor verlichting van de misselijkheid. Ook koude lucht uit een ventilator of airco kan helpen om misselijkheid te verminderen.
  • Probeer eens acupressuur – Bij acupressuur wordt druk uitgeoefend op bepaalde drukpunten op je lichaam. Wanneer je deze drukpunten vindt, komen er neurotransmitters vrij, waardoor je je beter zal voelen. Op deze manier kan onder andere misselijkheid worden verminderd. Je kan acupressuur zelf uitvoeren door middel van een band of zelf op zoek gaan naar de drukpunten.
  • Zorg voor een goede bloedcirculatie – Wanneer je bloed minder goed circuleert kan dit zorgen voor misselijkheid en duizeligheid. Wanneer je bloedstroom weer beter wordt, zullen de ongewenste reacties snel verdwijnen. Je kan je bloedcirculatie verbeteren door met je hoofd tussen je knieën op de grond te gaan zitten of door plat te gaan liggen met je knieën gebogen.
  • Leg een gekoeld kompres in je nek – Gebruik niet een extreem koud kompres, maar een licht gekoeld kompres. Wanneer je deze achterin je nek legt, kan je misselijkheid afnemen en zorgt het voor verlichting van klachten.

Misselijkheid bij kankerbehandelingen

Misselijkheid komt ook vaak voor bij patiënten die chemotherapie of bestraling ondergaan. Hierbij is de misselijkheid vaak lastiger te verhelpen. Vaak worden hiervoor wel medicijnen gegeven, maar ook de volgende tips zouden kunnen helpen. Bij bestraling wordt aangeraden om een half uur voor de bestraling en een half uur na de bestraling niet te eten. Als je hierdoor een belangrijke maaltijd overslaat, kan je later op de dag nog wat extra’s eten. Doe dit alleen wanneer je lichaam het voedsel weer goed kan verdragen en je niet meer erg misselijk bent.

Bij chemotherapie is het belangrijk om eten niet gaan forceren. Wanneer je tussen kuren in zit, is de misselijkheid vaak wat minder. In die periode kan je het best je lichaam wat aan laten sterken door wat meer te eten. Het belangrijkste is om verdeeld over de hele dag meerdere kleine maaltijden te eten. Het zal voor je lichaam moeilijk zijn om grote maaltijden te kunnen verwerken.

Wanneer kan je het best een dokter raadplegen?

Misselijkheid en overgeven houden vaak niet lang aan en gaan vanzelf over. In de meeste gevallen zijn de klachten na maximaal een dag in ieder geval afgenomen. Wanneer je langer dan een volledige dag last hebt van extreme misselijkheid en overgeven, kan je het best een dokter raadplegen. Ook wordt aangeraden om een dokter te contacteren wanneer je misselijkheid en overgeven ervaart na een harde val op klap op je hoofd. Wanneer je naast misselijkheid ook erg veel last heb van buikpijn of wanneer bij het overgeven bloed meekomt, is het essentieel om contact op te nemen met een dokter.


Gepubliceerd door: Simpto.nl
Publicatiedatum: 4 juni 2018
Auteur: Lisa Bruijstens
Laatst bijgewerkt op: 4 juni 2018

OOK LEZEN:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.