Visolie

Wat is visolie?

Visolie is een voedingssupplement dat omega-3 vetzuren bevat. Omega-3 vetzuren zijn onverzadigde vetten die zijn opgebouwd uit EPA en DHA. EPA en DHA zijn essentiële vetzuren, wat wil zeggen dat het lichaam deze niet zelf kan aanmaken en met voeding het lichaam binnen moet komen. Om deze reden zijn omega-3 vetzuren dus ook essentieel. Wanneer het lichaam te weinig van deze vetzuren binnenkrijgt, kan dit negatieve gevolgen hebben voor de gezondheid. In principe kan je genoeg omega-3 vetzuren binnenkrijgen door middel van voeding, maar in Nederland krijgen over het algemeen weinig mensen genoeg omega-3 vetzuren binnen. Daarom worden vaak visoliesupplementen gebruikt en zeker aangeraden. De vetzuren EPA en DHA komen voornamelijk voor in vis. Wanneer je veel vis eet, zal je voldoende omega-3 vetzuren binnenkrijgen. Vooral vette vis bevat grote hoeveelheden omega-3. Vette vis is bijvoorbeeld zalm, makreel, haring, ansjovis of sardientjes. Echter, de visconsumptie in Nederland is vrij laag en bovendien is vis redelijk schaars, waardoor de prijzen hoog liggen. Daarnaast wordt een hoge consumptie van vis niet aangeraden, doordat oceanen en zeeën erg vervuild kunnen zijn. Hierdoor is ook de vis vervuild en kan deze bijvoorbeeld schadelijke metalen bevatten, wat natuurlijk slecht is voor de gezondheid. Visolie is vaak gezuiverd, waardoor de gifstoffen verwijderd zijn. De enige manier om genoeg omega-3 vetzuren binnen te krijgen bij een lage consumptie van vis, is door de inname van visoliesupplementen.

Voor wie is visolie bedoeld?

Over het algemeen kan iedereen visolie gebruiken. Echter, het gebruik van visoliesupplementen is essentieel tijdens de zwangerschap en wanneer je een vetzuurtekort hebt.

Tijdens de zwangerschap spelen omega-3 vetzuren een grote rol bij de ontwikkeling van het kind. Zo zijn omega-3 vetzuren verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de hersenen. Voornamelijk het DHA uit de omega-3 vetzuren is erg belangrijk tijdens de zwangerschap. Dit vetzuur is essentieel voor de ontwikkeling van de hersenen, doordat de hersenen voor een groot deel uit dit vetzuur bestaan. Wanneer er niet genoeg extra DHA-vetzuren binnenkomen tijdens de zwangerschap, zullen de reserves van de moeder verbruikt worden. Hierdoor ontstaat niet alleen een DHA-tekort bij het kind, maar ook bij de moeder. Een tekort aan DHA tijdens de zwangerschap kan leiden tot een postnatale depressie bij de moeder. Bovendien is het na de bevalling belangrijk om de DHA voorraad aan te vullen. Zo moet het tekort bij de moeder hersteld worden en moet het kind via borstvoeding ook genoeg omega-3 vetzuren binnenkrijgen. Wanneer het kind geboren is, heeft het nog steeds veel DHA en EPA nodig voor verdere groei van de hersenen.

Visoliesupplementen zijn ook erg belangrijk bij een vetzuurtekort. Een vetzuurtekort wordt ook wel vetzuurdeficiëntie genoemd. Om te weten te komen of je lijdt aan een vetzuurdeficiëntie, is een lijst opgesteld van veelvoorkomende symptomen. Aan de hand van deze lijst kan je eventueel constateren of er sprake is van een vetzuurtekort. De volgende symptomen kunnen optreden bij een vetzuurtekort:

  • Fysieke kenmerken: vaak plassen, extreem veel dorst, ruwe en droge plekken op de huid, droog haar, zachte nagels en droge uitslag op de huid.
  • Het optreden van allergieën zoals hooikoorts, eczeem of astma e.d.
  • Visuele kenmerken: slecht zien in het donker, stoornissen tijdens het lezen, troebel zien en het heftig ervaren van licht.
  • Problemen met aandacht erbij houden: makkelijk worden afgeleid, lastig om langdurig te concentreren en moeite met zaken onthouden.
  • Emotionele kenmerken: last van gevoelens van spanning en angst, stemmingswisselingen, snelle irritatie en aanvallen van boosheid.
  • Moeite met in slaap komen en om weer wakker te worden.

Natuurlijk kunnen deze symptomen ook worden veroorzaakt door andere zaken. Om met zekerheid vast te stellen of je last hebt van een vetzuurtekort wordt aangeraden om een bezoek te brengen aan de huisarts.

Verschillende vetzuren en supplementen

Visoliesupplementen bestaan vaak uit enkel omega-3 vetzuren. Maar naast omega-3 vetzuren heeft het lichaam ook omega-6 en omega-9 vetzuren nodig. Nou vragen veel mensen zich af waarom deze vetzuren niet aanwezig zijn in de supplementen.

Omega-6 vetzuren zijn opgebouwd uit de vetzuren arachidezuur en linolzuur. Net zoals omega-3 vetzuren, zijn ook omeag-6 vetzuren zeker essentieel voor het lichaam. Deze hoeven echter niet met supplementen ingenomen te worden, aangezien omega-6 vetzuren in grote mate voorkomen in onze voeding. In het voedingspatroon van de gemiddelde Nederlander worden genoeg producten gebruikt waar omega-6 vetzuren in voorkomen. Zo komen omega-6 vetzuren voornamelijk voor in plantaardige oliën, zoals olijfolie. De verhouding van de inname van omega-3- en omega-6 vetzuren is optimaal wanneer de verhouding 1:1 is. Door middel van ons voedingspatroon is deze verhouding echter nooit 1:1. Vaak krijgen wij 5 keer meer omega-6 vetzuren binnen ten opzichte van omega-3 vetzuren. Om deze verhoudingen gelijk te trekken kan je dus visoliesupplementen nemen.

In plaats van omega-3 visoliesupplementen, zijn er ook visoliesupplementen verkrijgbaar die zowel omega-3, -6, als -9 bevatten. Deze supplementen zijn altijd slechter dan de normale omega-3 supplementen. Dit komt doordat wij al genoeg omega-6 vetzuren binnenkrijgen door middel van voeding. Wanneer je dit nog extra binnenkrijgt, zal een overschot ontstaan en bovendien is de verhouding van omega-3 en omega-6 dan zeker geen 1:1. Daarnaast zijn omega-9 vetzuren niet essentieel voor ons lichaam en hoeven deze dus niet extra ingenomen te worden.

Hoeveel heb je nodig?

Veel mensen denken dat wanneer je af en toe vis eet, je genoeg omega-3 vetzuren binnenkrijgt. Natuurlijk krijg je deze vetzuren binnen wanneer je regelmatig vis eet, maar de hoeveelheid vis die de gemiddelde Nederlander eet voorziet zeker niet in de hoeveelheid omega-3 vetzuren die je lichaam nodig heeft. Wanneer je inname van omega-3 vetzuren uit vis wel hoog genoeg is, is dit ook niet gunstig voor het lichaam. In dit geval kan je door vervuilde vis veel PCB’s en zware metalen binnenkrijgen. Vette vis bevat vaak hoge hoeveelheden van deze gifstoffen. Het gebruik van visoliesupplementen heeft positieve effecten op je gezondheid en wordt bovendien gebruikt om bepaalde aandoeningen en klachten te verminderen.

Hoeveel visolie je per dag zou moeten gebruiken, hangt natuurlijk af van verschillende factoren. Over het algemeen is het voldoende om dagelijks 1 visoliecapsule te nemen. Wanneer je lijdt aan een bepaalde aandoening waar je vetzuurbalans invloed op heeft, is het belangrijk om vast te stellen welke hoeveelheid visolie je nodig hebt. Om een juiste dosering vast te stellen kan je het beste overleggen met een arts.

Tips voor het gebruik

Bij de meeste supplementen is het niet van belang op welk tijdstip van de dag je deze inneemt. Ook bij het gebruik van visoliesupplementen heeft het innamemoment geen invloed op de werking. Zo kan je gemakkelijk een moment kiezen waarop het jou goed uitkomt. Wel is het van belang om de capsule in te nemen bij een maaltijd en dan het liefst een maaltijd waarbij vet wordt gegeten. Hierdoor wordt de vetinname tijdens deze maaltijd geoptimaliseerd. Zo is het vaak het meest gunstig om de capsule tijdens het avondeten te nemen, maar ook een salade waarbij je bijvoorbeeld olijfolie eet is een geschikte maaltijd. Daarnaast kan je de capsule het best innemen voordat je gaat eten en dien je deze met water in te nemen. Wanneer je visolie inneemt met een warm drankje, kunnen de vetzuren oxideren en verliezen zij hun werking. Wanneer je het lastig vindt om de capsule in één keer in te nemen, kan je eventueel de capsule openmaken en door een voedingsmiddelen heen doen. Hierbij is het belangrijk dat je het toevoegt aan een koud product en dus geen warm product.

De goede visolie kiezen

Tegenwoordig zijn er bij drogisterijen veel verschillende visoliesupplementen verkrijgbaar. Maar hoe weet je nou welk supplement goed is en welke niet? Elke fabrikant beweert dat zijn of haar visolie het meest geconcentreerd en het meest zuiver is. Maar als je weet hoe je de supplementen moet beoordelen is het eigenlijk vrij makkelijk om een goede visolie te vinden. Het is belangrijk om te kijken naar de details van het product. Let op de volgende punten:

  • Zoek naar een supplement die zeker geen PCB’s en zware metalen bevat. Je kan hierover extra informatie opvragen bij de fabrikant zelf die hier analyseresultaten van zou moeten hebben. De beste zuiveringsmethode is EFP.
  • Let op de concentratie van de omega-3 vetzuren. Zo bevatten sommige capsules slechts 30% omega-3 vetzuren, terwijl op de verpakking wordt vermeld dat een capsule een hoge hoeveelheid omega-3 bevat. Vergelijk verschillende supplementen met elkaar en kijk welke daadwerkelijk de hoogste concentratie omega-3 bevat.

Redenen om visolie te gebruiken

Het blijkt dat de gemiddelde Nederlander zeker meer visolie kan gebruiken om genoeg omega-3 vetzuren binnen te krijgen. Maar wat zijn eigenlijk de positieve effecten van visolie op ons lichaam? De belangrijkste voordelen en effecten van omega-3 vetzuren zijn:

  • Het kan je helpen om af te vallen. Omega-3 vetzuren zorgen voor een andere vetverbranding rond je middel, waardoor er minder snel vet in deze zone zal worden opgeslagen. Het vet wordt sneller afgebroken, waardoor je makkelijk gewicht zult verliezen.
  • Ook beïnvloedt visolie de werking van de bloedvaten op een positieve manier. Hierdoor verkleint omega-3 het risico op hart- en vaatziekten.
  • Visolie heeft een positief effect op je cholesterol. De DHA die aanwezig is in omega-3 vetzuren, zorgt ervoor dat het LDL-cholesterol samenklontert. LDL is in ons lichaam het ‘slechte cholesterol’ wat vast kan kleven aan onze bloedvaten, waardoor de kans op hart- aan vaatziekten toeneemt. Wanneer het LDL onder invloed van omega-3 vetzuren samenkleeft, is dit gunstig voor het lichaam. Doordat de deeltjes groter worden, oxideren zij minder snel. Dit is gunstig voor de bloedvaten, doordat geoxideerd LDL het onderdeel is dat gewoonlijk de bloedvaten juist beschadigd. Bovendien wordt de hoeveelheid HDL-cholesterol verhoogd, wat juist goed cholesterol is.
  • De supplementen kunnen helpen tegen huidproblemen zoals acné. Omega-3 vetzuren dragen bij aan een gezonde huid. Wanneer je net begint met het nemen van visoliesupplementen kan acné eventueel wat verergeren, doordat het lichaam moet wennen aan de nieuwe samenstelling. Maar na verloop van tijd heeft het gebruik van visoliesupplementen een positieve invloed op de huid.
  • Het heeft een positieve invloed op je inslapen en ontwaken. Eén visoliecapsule per dag kan zorgen voor een verbeterd slaapvermogen.
  • Naast het hoofdbestanddeel omega-3, bevatten visoliecapsules vaak ook vitamine E om de vetzuren te beschermen. Hierdoor krijg je ook extra vitamine E binnen, wat ook een essentiële voedingsstof is.
  • De hersenen functioneren door middel van voedingsstoffen die het lichaam niet zelf kan maken, waaronder omega-3 vetzuren. Voornamelijk DHA is een groot onderdeel van de hersens. DHA is een bouwstof voor onder andere zenuwweefsel, hersenweefsel en zenuwweefsel in de hersenen. Deze weefsels zijn belangrijk voor ons vermogen om te leren, om te denken, om te praten, om te onthouden en om ons gedrag te controleren.
  • De EPA in visoliesupplementen spelen een rol bij de hormoonhuishouding. Het speelt een rol bij de hormoonschommelingen tijdens een zwangerschap, tijdens de menstruatie en in de overgang. EPA is een bouwstof voor verschillende enzymen en hormonen die tijdens deze fases van belang zijn.

Gepubliceerd door: Simpto.nl
Publicatiedatum: 15 april 2017
Auteur: Lisa Bruijstens
Laatst bijgewerkt op: 15 april 2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.