Ontslakken

Wat is ontslakken?

Ontslakken is term waarmee een dieet wordt aangeduid dat ervoor zorgt dat het lichaam wordt ontgift. Dit wil zeggen dat tijdens een ontslakkings dieet alle afvalstoffen die in je lichaam aanwezig zijn, het lichaam zullen verlaten.

In plaats van ontslakken, wordt ook vaak de term ‘ontgiften’ gebruikt. Het verschil tussen ontgiften en ontslakken is dat bij ontgiften het belangrijkste doel is om schadelijke stoffen uit het lichaam te krijgen, terwijl bij ontslakken afvalstoffen worden verwijderd die het lichaam zelf heeft aangemaakt.

Eens in de zoveel tijd je lichaam ontslakken kan helpen om je organen gezond te houden. Door de hoge inname van vetten, zout, suikers, alcohol en door overmatig roken krijgt ons lichaam heel wat te verduren. Normaal gesproken wordt het grootste deel van ongewenste stoffen die wij binnenkrijgen afgevoerd door middel van water. Maar om je darmen eens compleet schoon te spoelen, wordt steeds vaker gebruik gemaakt van de methode ontslakken.

Wat zijn “slakken”?

Bij ontslakken gaat het erom dat “slakken” het lichaam verlaten. Slakken zijn ongewenste stoffen die in je lichaam aanwezig zijn die ervoor kunnen zorgen dat je organen minder goed gaan werken of op de lange termijn ziektes kunnen veroorzaken. Hierbij kan je denken aan een overschot aan vet, galstenen of nierstenen.

Doordat wij elke dag verontreinigende stoffen binnenkrijgen, krijgt het lichaam een hoop te verduren. Zo krijgen wij tegenwoordig dagelijks suikers, bestrijdingsmiddelen, alcohol en kleurstoffen binnen. Ons lichaam zou deze stoffen in zijn geheel uit moeten scheiden, maar door de hoge hoeveelheden ongezonde stoffen die wij binnenkrijgen, kan het lichaam dit niet altijd bijhouden. De stoffen die het lichaam niet uit kan scheiden, blijven achter in ons lichaam en gaan zich ophopen. Deze schadelijke, opgehoopte stoffen zijn slakken.

Voor wie is ontslakken bedoeld?

Tegenwoordig krijgt het grootste deel van de bevolking dagelijks veel te veel ongezonde stoffen binnen, zoals vetten, alcohol of suikers. Wanneer een overschot van deze stoffen zich gaat ophopen, kan dit ernstige ziektes veroorzaken. Zo kan je last krijgen van bijvoorbeeld blaasstenen of nierstenen, maar ook verschillende soorten kanker en suikerziekte kunnen worden veroorzaakt door slakken. Om deze reden kan ontslakken geschikt zijn voor de gehele samenleving.

Wel is het belangrijk dat je het dieet alleen gaat volgen wanneer je gezond bent. Wanneer je lijdt aan een aandoening zoals een eetstoornis, een aandoening van de schildklier, een vorm van kanker, een leveraandoening, suikerziekte (diabetes), of wanneer je zwanger bent, wordt aangeraden om niet aan een ontslakkingsdieet te beginnen.

Wanneer je twijfelt over je geschiktheid voor het dieet, bespreek dit dan met een arts. Bij het dieet staat centraal dat je lichaam gereinigd wordt van schadelijke stoffen, maar ook kan je tijdens het ontslakken gewicht verliezen.

Start pas met een ontslakkings dieet wanneer je hier 100% klaar voor bent. Om je lichaam te reinigen moet je zowel fysiek als mentaal gereinigd worden. Zo moet ook je geest gereinigd worden, zodat je lichaam na de kuur weer als nieuw is. Om deze reden wordt aangeraden om het dieet te gaan volgen wanneer je tijd hebt om te ontspannen.

Ontslakken tijdens een vakantieperiode kan de perfecte combinatie zijn. Wanneer je mentaal tot rust komt, je lichaam laat ontslakken en je regelmatig beweegt zal je lichaam zich zo gereinigd mogelijk voelen.

Hoe werkt het?

Ontslakken is eigenlijk een manier om je lichaam te helpen de taak uit te voeren die het zelf tegenwoordig niet altijd volledig kan.

Toen er nog geen medicijnen waren, werden ziektes vaak behandeld door middel van reiniging van het lichaam. Omdat er nu wel medicijnen beschikbaar zijn, wordt ontslakken niet vaak meer gebruikt om ziektes te genezen. Wel wordt ontslakken vaak gedaan om het lichaam te reinigen en om zo ziektes te voorkomen.

Bij ontslakken maak je alleen maar gebruik van vloeibare voedingsmiddelen. Doordat het lichaam veel vloeibare producten binnenkrijgt, kunnen de schadelijke stoffen hiermee afgevoerd worden. Zo kan je gebruik maken van watervasten of sapvasten.

Zoals de namen al aangeven, drink je bij watervasten enkele dagen uitsluitend water en bij het sapvasten enkel vruchten- en groentesappen.

De nieuwste ontslakkingskuur is avondvasten. Bij avondvasten eet je ’s ochtends en ’s middags, maar drink je na het middageten alleen nog maar water of ander drinken.

De meeste ontslakkingsdiëten duren ongeveer een week. Natuurlijk hangt dit af van het soort dieet dat je kiest. Zo mag je het watervasten slechts drie dagen volgen, doordat je geen voedingsstoffen binnenkrijgt. Een sapdieet kan wel langer gevolgd worden, doordat je wel voedingsstoffen binnenkrijgt. Voor het sapvasten is een maximale duur van tien dagen vastgesteld.

Sapvasten om te ontslakken

De populairste ontslakkingsmethode is sapvasten. Zoals al eerder werd gezegd, drink je bij sapvasten enkel groente- en fruitsapjes.

ontslakken door sapvasten
Bron: Piotr Chrobot, Unsplash

Voordat je begint met een ontslakkingskuur zoals sapvasten kan je het best een week voordat je begint alvast de hoeveelheid voeding die je eet langzaam afbouwen. Hierdoor ervaart je lichaam een minder grote overgang van normaal eten naar vasten. Wanneer je dit niet doet, kan je lichaam ongewenste reacties geven door de grote en plotselinge veranderingen. Ook moet je je mentaal goed voorbereiden op zo’n kuur, aangezien het veel motivatie en inzet vereist.

Wanneer je vooraf aan de sapkuur je voeding gaat afbouwen, zal je stofwisseling en lichaam dit zeker gaan merken. Hierdoor kan je je minder energiek voelen. Tijdens het vasten zal dit gevoel aanhouden. Zorg er om deze reden voor dat je tijdens het sapvasten je rust kan pakken en je geen druk schema hebt.

Ook kan je last krijgen van hoofdpijn doordat je lichaam het vasten niet gewend is. Om vervelende reacties van je lichaam op het dieet zoveel mogelijk te voorkomen, wordt aangeraden om in de dagen voorafgaand aan het dieet geen koffie en alcohol te drinken, niet te roken en zo min mogelijk suiker en zout te eten. Hierbij kan je de volgende producten het best vermijden: pasta, brood, noten, peulvruchten, koekjes, knoflook, ui, aardappels, vlees, kaas en vis.

De vraag daarbij is natuurlijk: Wat kan je die dagen dan nog wel eten? Tijdens de voorbereiding kan je het beste de volgende voedingsmiddelen eten of drinken: groenten en fruit, rijst, yoghurt, roomkaas, suikervrije sappen, thee en water. Deze producten zijn licht verteerbaar, waardoor er in deze laatste dagen minder stoffen in je darmen achter zullen blijven, zodat deze vervolgens goed gereinigd kunnen worden.

Door de goede voorbereiding voor de sapkuur functioneren je darmen optimaal. Vervolgens zullen tijdens de sapkuur de schadelijke stoffen uit het lichaam worden verwijderd door middel van de vloeistoffen die je binnenkrijgt en natuurlijk het lichaam weer verlaten.

Ontslakken om af te vallen

Ontslakken wordt niet alleen gebruikt om de darmen te reinigen, maar ook om gewicht te verliezen. Dit houdt eigenlijk in dat je ongeveer een week weinig of niks eet en alleen maar water of sapjes drinkt. Natuurlijk val je tijdens zo’n periode af, maar ook je stofwisseling gaat langzamer doordat je geen eten binnenkrijgt.

Wanneer je na het ontslakken weer normaal gaat eten, komt het gewicht er razendsnel weer aan. Wel kan ontslakken gewichtsverlies ondersteunen. Wanneer je bezig bent met afvallen, worden er vetcellen verbrand, waarbij giftige stoffen vrijkomen. Deze giftige stoffen zorgen ervoor dat je je onprettig en moe gaat voelen. Wanneer je door middel van ontgiften deze stoffen verwijdert uit je lichaam zal je je beter voelen en is het afvalproces een stuk gemakkelijker.

Om succesvol en langdurig af te vallen kan je het best gezonder gaan eten en meer bewegen. Probeer kennis op te doen van gezond eten en wordt je bewust van wat je eet. Kennis over voeding en bewegen is hierbij essentieel en is de enige manier om langdurig en succesvol af te vallen.

Afvallen is niet alleen maar het volgen van een dieet, ook mentaal is dit een moeilijk proces. Wanneer je eenmaal gezonder eet en je fitter gaat voelen is een nieuwe levensstijl gemakkelijk vol te houden. Ontslakken wordt dus niet aangeraden om af te vallen. Wel kan het een afvalproces ondersteunen. Maar om af te vallen blijft het belangrijkste om minder calorieën binnen te krijgen en meer calorieën te verbranden door te bewegen.

Hoe effectief is ontslakken?

Tot op heden is er geen wetenschappelijk bewijs dat ontslakken ook daadwerkelijk effectief is voor de gezondheid van ons lichaam. Bovendien hangt de effectiviteit af van het doel van het dieet. Zo is het dieet zeker effectief als je binnen korte tijd gewicht wilt verliezen. Het nadeel is wel dat wanneer je weer normaal gaat eten je gewicht er snel weer aan zit.

Daarnaast wordt gesteld dat ontslakken nodig is om bepaalde ziektes te voorkomen of te genezen. Hoe mooi dit ook klinkt, hiervoor is nog geen wetenschappelijke onderbouwing. Wanneer je er zeker van wilt zijn dat je lichaam in goede conditie is, moet je giftige stoffen zoals tabak en alcohol compleet vermijden.

Bovendien moet je gezond eten, bijvoorbeeld gevarieerd en gezond volgens de Schijf van Vijf, en genoeg bewegen. Wanneer je hierbij genoeg water drinkt, zo’n 2 liter per dag, worden de afvalstoffen vanzelf het lichaam uitgespoeld.

Wanneer je een ongezonde levensstijl aanpast naar een gezonde levensstijl zonder ongezond eten, roken, alcohol, hoge hoeveelheden cholesterol en te weinig beweging, kan dit al een grote positieve invloed hebben op je gezondheid.

Door gezond te leven verklein je al de kans op veel welvaartsziektes, zoals hart- en vaatziekten, kanker en osteoporose. Eens in de zoveel tijd ontslakken kan natuurlijk geen kwaad en kan wel bijdragen om je het gevoel te geven dat je lichaam erdoor gezonder wordt. Bovendien is er ook geen wetenschappelijke onderbouwing voor het feit dat ontslakken niet effectief zou zijn.


Gepubliceerd door: Simpto.nl
Publicatiedatum: 19 augustus 2017
Auteur: Lisa Bruijstens
Laatst bijgewerkt op: 19 augustus 2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *