Wat is het grapefruit dieet?

Het grapefruit dieet is een methode om af te vallen door weinig calorieën binnen te krijgen en daarbij het afvallen te stimuleren door veel grapefruit te eten. Het dieet wordt al gevolgd sinds de dertiger jaren, maar is de afgelopen tijd nog steeds onderhevig aan veranderingen.

Voorheen mocht je tijdens het grapefruit dieet enkel grapefruits eten en daarbij minimale hoeveelheden vis, vlees, ei of toast. Tegenwoordig is het dieet meer aangepast op een gezond voedingspatroon en is het grapefruit dieet een goede manier om gewicht te verliezen.

grapefruit is - de naam zegt het al - een belangrijk onderdeel van het grapefruit dieet
grapefruit is – de naam zegt het al – een belangrijk onderdeel van het grapefruit dieet

Het grapefruit dieet is bedacht, doordat onderzoekers erachter kwamen dat een grapefruit verschillende positieve effecten kan hebben op ons lichaam. Zo kan een grapefruit ervoor zorgen dat je lichaam minder vet opneemt en je bloedsuikerspiegel meer in balans blijft. Doordat je tijdens het dieet weinig energie binnenkrijgt, zal je zeker gewicht verliezen. Daarnaast bevordert een grapefruit het gewichtsverlies, waardoor je een maximaal resultaat kan behalen.

Waarom is een grapefruit zo gezond?

Een grapefruit is een citrusvrucht die de meeste mensen wel kennen. De vrucht is vrij bitter van smaak en kan verschillende effecten hebben op ons lichaam.

Het is algemeen bekend dat het eten van groenten en fruit goed voor je is en deze kunnen bijdragen aan gewichtsverlies. Zo bevatten zij veel vezels, vitamines en mineralen. Bovendien zijn groenten en fruit in vergelijking met andere producten laag in calorieën. Maar de grapefruit gaat nog een stapje verder.

De bittere smaak van een grapefruit wordt veroorzaakt door de stof naringine. Maar deze stof zorgt niet alleen voor de smaak. Naringine stimuleert de verbranding van vet. Bovendien wordt onder invloed van deze stof minder vet opgeslagen. Grapefruits stimuleren de verbranding van vetmoleculen doordat ze de stofwisseling bevorderen. Op deze manier kan je sneller gewicht verliezen.

Grapefruits zijn tegenwoordig gemakkelijk in de supermarkt te krijgen, waardoor het dieet voor iedereen toegankelijk is. Uit onderzoek is gebleken dat het eten van rode grapefruits meer invloed heeft dan het eten van gele grapefruits. Ook zijn rode grapefruits effectiever dan grapefruitsap. Tijdens het dieet wordt aangeraden om bij elk gerecht de helft van een grapefruit te eten.

Hoe bitterder de grapefruit is, hoe meer naringine erin aanwezig is. Een meer bittere grapefruit wordt in dit geval gezien als een betere grapefruit.

Hoe werkt het grapefruit dieet?

Het grapefruit dieet bestaat steeds uit twaalf dieetdagen gevolgd door twee rustdagen. Hierbij is het belangrijk dat je voor elke maaltijd grapefruit eet om je vetverbranding op gang te krijgen. Wanneer je dit doet, zal je minder honger hebben en dus automatisch tijdens een maaltijd minder eten. De vezels en vocht uit de grapefruit dragen bij aan een verzadigd gevoel. Op deze manier krijg je minder calorieën binnen, wat zorgt voor gewichtsverlies, en de grapefruit zal dit nog eens bevorderen.

Er wordt gezegd dat zelfs het eten van één grapefruit per dag al kan zorgen voor gewichtsverlies. Om alle positieve eigenschappen van een grapefruit optimaal te benutten, kan je een grapefruit het beste eten door de vrucht te pellen of door het vruchtvlees met een lepel uit de schil te eten. Het drinken van grapefruitsap wordt minder aangeraden, doordat in dat geval geen vezels meer aanwezig zijn.

Het oorspronkelijke grapefruit dieet was een crashdieet, waarbij je energie-inname extreem laag was. Het moderne grapefruit dieet is een gezondere manier van afvallen, waarbij je normale, gezonde maaltijden mag eten.

De regels van het grapefruitdieet

Bij het dieet zijn enkele basisregels opgesteld voor optimaal resultaat. Deze regels zijn:

  • Eet voor je ontbijt, lunch en diner altijd een halve grapefruit. Hiermee wordt je vetverbranding gestimuleerd. Deze hoeveelheid moet elke keer hetzelfde zijn, meer of minder wordt dus niet aangeraden.
  • Drink in ieder geval anderhalve liter water per dag.
  • Je mag geen tussendoortjes eten. Maar wanneer je maaltijden voedzaam genoeg zijn, zou je tussendoor geen hongergevoel moeten ervaren.
  • Bij een maaltijd is geen vaste hoeveelheid vastgesteld van wat je mag eten. Zo mag je zelf bepalen hoe veel vlees, groenten en salade je eet.
  • Wijk niet af van de maaltijden die worden voorgeschreven. Wanneer vlees in combinatie wordt geadviseerd met salade of groenten, eet dit dan ook op deze manier. Wanneer je een van de producten weglaat is de balans in je maaltijd weg. De samenstelling van producten is op elkaar afgestemd, waardoor je gewicht kan verliezen.
  • De voedingsmiddelen die je eet mogen worden gebakken in olie of boter. Ook kan je wat smaak toevoegen aan groenten door het te bakken in boter of er wat boter bij te eten.
  • Eet geen slechte koolhydraten die onder andere aanwezig zijn in aardappelen, verschillende soorten brood en toetjes.
  • Het drinken van alcohol is absoluut niet toegestaan. Alcohol heeft de meest negatieve invloed op afvallen, doordat het juist je vetverbranding stopt en veel calorieën levert.
  • Het drinken van koffie is toegestaan, maar probeer dit te beperken tot maximaal drie kopjes koffie per dag. Cafeïne heeft invloed op je bloedsuikerspiegel en kan in hoge hoeveelheden je suikerspiegel en je vetverbranding verstoren. Daarnaast mag je natuurlijk geen suiker toevoegen aan de koffie.

Producten die je wel of niet mag eten

Bij elk dieet wordt het eten van grote hoeveelheden groenten aangeraden. Gelukkig zijn er veel verschillende soorten groenten, doordat je op deze manier al veel kan variëren tijdens het dieet. Zo zijn er veel groentesoorten, van een simpele broccoli tot meer exotische en onbekende groenten. Tijdens het grapefruit dieet is het dan ook toegestaan om een onbeperkte hoeveelheid groenten te eten. Daarnaast is het ook belangrijk om fruit te eten, maar niet zoveel als groenten, doordat fruit suikers bevat. Het eten van veel koolhydraten is niet toegestaan, maar groenten die veel zetmeel bevatten en onbewerkte ontbijtgranen passen zeker in een gezond dieet, zo ook in het grapefruitdieet. Tijdens het avondeten kan je kiezen voor wat vis of magere vleessoorten. Daarnaast staat natuurlijk centraal dat je veel grapefruit eet om zoveel mogelijk vet te verbranden. Fast food, aardappelen, brood, en bonen zijn voorbeeld van producten die tijdens het dieet worden afgeraden.

Wat mag je wel eten?

  • Grapefruit
  • Paprika
  • Broccoli
  • Spinazie
  • Rode uien
  • Alle soorten fruit
  • Augurken
  • Suikerarme of suikervrije jam of compote
  • Radijsjes
  • Onbewerkte ontbijtgranen (zoals havervlokken of speltvlokken)
  • Pindakaas
  • Volkorenpasta
  • Volkorenbrood (toast)
  • Maischips

Wat mag je niet eten?

  • Aardappelen
  • Komkommer
  • Witte- en groene uien
  • Chips (gemaakt van aardappelen)
  • Wortel
  • Erwtjes
  • Brood
  • Fast food (hot dogs, hambugers etc.)
  • Mayonaise
  • Kool
  • Selderij
  • Tomaten
  • Alcohol

Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Bij twijfel of een product in een gezond dieet past, kan je het best advies vragen aan een professional of meer informatie bekijken op dieetwebsites.

Hoe ziet een dag van het grapefruit dieet eruit?

Bij het grapefruitdieet ziet elke dag qua eten er ongeveer hetzelfde uit. Zo begin je dag natuurlijk met een halve grapefruit of een glas grapefruitsap. Na je goede start met grapefruit mag je twee eieren eten, zoals jij graag eieren eet. De eieren mogen worden gekookt, gebakken, gepocheerd et cetera. Hierbij mag je wat getoast brood eten, maar natuurlijk uitsluitend volkorenbrood. Bij de eieren mag je twee plakjes ham of bacon eten. Op deze manier heb je een gebalanceerd, voedzaam en lekker ontbijt.

Bij de lunch begin je weer met een halve grapefruit of een glaasje grapefruitsap voor de vetverbranding. Als lunch eet je een lekkere salade met wat mager vlees en een vinaigrette of vetarme sladressing. Hoe je het vlees bereid mag je zelf bepalen. Maak de maaltijden voor jezelf zo lekker mogelijk.

Ook voor het avondeten neem je een halve grapefruit of wat grapefruitsap. Bij deze maaltijd eet je weer een salade met een dressing die weinig vet bevat. Ook mag je hierbij groenten eten, bij voorkeur een rode of groene groente. Je kan de salade op smaak brengen met wat kruiden. Bovendien mag je bij de salade vlees of vis eten. Hoe je deze bereid, mag je ook zelf beslissen. Als aanvulling op de maaltijd mag je een glas tomatensap of een glaasje melk drinken. Voordat je gaat slapen kan je eventueel een snack nemen die weinig vet en koolhydraten bevat. Wanneer dit niet nodig is, kan je dit natuurlijk beter niet doen.

Om afwisseling aan te brengen in het dieet, wordt aangeraden om te variëren met verschillende soorten groenten, magere vleessoorten en vis. Bij genoeg variatie is het dieet makkelijker vol te houden en blijven je maaltijden lekker afwisselend.

Voor- en nadelen grapefruitdieet

Net zoals elk ander dieet, zitten er ook aan het grapefruit dieet zowel voor als nadelen verbonden. Zo ervaart iedereen een dieet op een andere manier.

De voordelen van het grapefruit dieet

  • De grapefruit is een fruitsoort die heel gemakkelijk verkrijgbaar is. Zo is het dieet toegankelijk voor iedereen, omdat het belangrijkste product makkelijk verkrijgbaar en niet duur is.
  • Het dieet is vrij gemakkelijk vol te houden door twaalf dagen het dieet te volgen met vervolgens twee dagen “rust”. In die rustdagen mag je normaal eten, maar natuurlijk liever niet heel ongezond.
  • Met het dieet zal je zeker gewicht verliezen door een lagere calorie-inname en het eten van grapefruit. Het dieet is geen crashdieet meer, maar wel een dieet waarbij je energie-inname lager is dan normaal.
  • Een grapefruit stimuleert niet alleen je stofwisseling en vetverbranding, maar zorgt ook voor een betere weerstand door de vele vitamines en mineralen die het bevat. Bovendien bevat een grapefruit veel antioxidanten en is erg hydraterend. Zo heeft de vrucht nog meer positieve invloed op je gezondheid.

De nadelen van het grapefruit dieet

  • De smaak van grapefruit kan na een tijdje gaan tegenstaan. De kenmerkende bittere smaak wordt niet door iedereen lekker gevonden. Na verloop van tijd kan je ervaren dat je geen zin meer hebt om voor elke maaltijd grapefruit te eten.
  • Wanneer je stopt met het dieet bestaat het risico dat je weer zal aankomen. Als je stopt met de gezonde, gebalanceerde maaltijden en het eten van grapefruit zal je lichaam kunnen terugvallen op hoe het eerst was. Je gaat weer meer vet opslaan, zeker wanneer je voeding weer minder gezond wordt.
  • Je kan het dieet niet de rest van je leven volgen. Voor een korte periode is het grapefruitdieet heel geschikt en zal je zeker gewicht verliezen. Het dieet is echter geen voedingspatroon die je de rest van je leven kan aanhouden. Wanneer je op je streefgewicht zit, is het essentieel om een nieuw, gezond voedingspatroon aan te leren om op gewicht te blijven.
  • Het dieet is niet erg gevarieerd. Je eet elke dag ongeveer dezelfde maaltijden. Hierbij kan je wel wat variëren in groenten, fruit, vlees en vis, maar je hebt niet zoveel variatie als in een normaal voedingspatroon.

Engelse vertaling

grapefruit diet


Gepubliceerd door: Simpto.nl
Publicatiedatum: 11 juni 2018
Auteur: Lisa Bruijstens
Laatst bijgewerkt op: 11 juni 2018

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *