Crashdieet

Wat is een crashdieet?

Een crashdieet is een dieet waarbij je binnen korte tijd veel gewicht verliest doordat je weinig calorieën eet. Je mag bij een crashdieet uitsluitend caloriearme producten eten.

crashdieet

Normaal gesproken mag je als volwassen man zo’n 2500 kilocalorieën per dag eten en als volwassen vrouw gemiddeld 2000 kilocalorieën per dag. Bij het crashdieet eet je per dag slechts 500 tot 1500 kilocalorieën.

Doordat je lichaam weinig energie kan halen uit het voedsel dat je op dat moment eet, zal je lichaam op zoek gaan naar brandstoffen. Wanneer je energie-inname te laag is om je lichaam te laten functioneren, zal er energie worden gehaald uit je spiermassa, opgeslagen vet en vocht. Doordat je tijdens een crashdieet deze reserves verbrandt, zal je gegarandeerd afvallen.

Vet is het moeilijkst te verbranden, waardoor je voornamelijk zal afvallen door de verbranding van vocht en spiermassa. Een crashdieet mag je slechts 5 tot 7 dagen volgen, aangezien de voedingsstoffen in je lichaam daarna weer aangevuld dienen te worden.

Welke crashdiëten zijn er?

Er zijn tegenwoordig veel verschillende crashdiëten die allemaal worden gekenmerkt door het eten van bepaalde producten. De bekendste crashdiëten op dit moment zijn:

  • Het fruitdieet. Bij het fruitdieet mag je alleen maar fruit eten en daarnaast water, koffie en thee drinken. Het is belangrijk om verschillende fruitsoorten af te wisselen. Daarnaast mag de koffie en thee die je drinkt natuurlijk geen suiker of melk bevatten.
  • Het yoghurtdieet. Zoals de naam als zegt mag je bij dit dieet enkel yoghurt eten. Wel kan je hierin variëren door fruit toe te voegen aan de yoghurt. In tegenstelling tot de andere crashdiëten mag het yoghurtdieet maximaal vier weken gevolgd worden in plaats van slechts één week.
  • Het soepdieet. Het soepdieet staat ook wel bekend als het koolsoepdieet. Hierbij hoort een recept van de koolsoep die je de hele dag onbeperkt mag eten. Het bevat weinig calorieën en zorgt voor een verzadigd gevoel.

Naast de bekendste crashdiëten behoren ook het Dukandieet, het sapdieet en het ziekenhuisdieet tot deze categorie. Alle diëten zorgen voor een lage calorie-inname waardoor je snel gewicht zal verliezen.

Voor wie is een crashdieet bedoeld?

Het crashdieet is voornamelijk geschikt voor mensen met overgewicht. Tijdens het crashdieet wordt je lichaam verplicht om de eerder opgeslagen vetreserves te gaan verbranden. Het eerste crashdieet dat opgesteld werd, was het ziekenhuisdieet.

Het ziekenhuisdieet was bedoeld om in korte tijd veel gewicht te verliezen om iemand voor te bereiden op een operatie. Wanneer iemand te zwaar is, brengt dit extra’s risico’s met zich mee tijdens een operatie. Tegenwoordig volgen veel mensen het crashdieet die binnen een week kilo’s willen verliezen. Dit kan zijn omdat iemand simpelweg te dik is of omdat iemand graag voor een vakantie snel gewicht wil verliezen. Iedereen heeft een andere motivatie om gewicht te willen verliezen.

Hoeveel val je af?

Over het algemeen zorgt een crashdieet voor een gewichtsafname van vijf kilogram in een week. Per dieet en per persoon kan dit natuurlijk wel verschillen. Bovendien is de periode na het dieet net zo belangrijk als het dieet zelf. Wanneer je na het dieet weer terugvalt op je oude gewoontes is de kans erg groot dat het gewicht er zo weer bij zit. Wanneer je dit wel doet, zal je het jojo-effect ervaren waardoor je gewicht weer zal toenemen.

Zorg ervoor dat je na het dieet gezond blijft eten, maar eet niet zo caloriearm als tijdens het dieet. Langdurig caloriearm eten is niet goed voor het lichaam. Om deze reden wordt ook aangeraden om een crashdieet slechts een week te volgen.

Het jojo-effect

Zoals al genoemd werd, kan na een crashdieet het jojo-effect optreden. Het jojo-effect kan optreden nadat je ongeveer een week gestopt bent met het dieet. Het jojo-effect betekent eigenlijk dat het verloren gewicht er weer bij komt. Tijdens een crashdieet wordt een deel van je spiermassa verbrand om energie op te wekken. Doordat je minder spieren hebt, is de energieverbranding wat vertraagd. Hierdoor verbrand je minder calorieën.

Na het crashdieet is de energieverbranding nog steeds redelijk langzaam, waardoor je makkelijker kan aankomen. Wanneer je na het crashdieet weer gaat eten zoals je voor het dieet deed, kan je gewicht nog weleens hoger uitkomen dan voorheen doordat je energieverbranding langzamer gaat dan normaal. Het jojo-effect kan natuurlijk voorkomen worden.

Het is belangrijk om na het crashdieet veel te bewegen en gezond te eten. Bovendien kan je beter niet binnen een korte periode weer een crashdieet volgen.

Voordelen

Het crashdieet werkt goed wanneer je binnen een week veel kilo’s wil verliezen. Daarbij heeft het dieet de volgende voordelen:

  • Je behaalt binnen een korte tijd (maximaal een week) je streefgewicht. Hierbij kan je binnen een week wel vijf tot zeven kilo afvallen.
  • Doordat het dieet slechts een week duurt is het makkelijk vol te houden.
  • Er wordt altijd een resultaat behaalt wanneer je de regels van het dieet volgt.
  • Het is duidelijk hoeveel, wat en wanneer je mag eten waardoor hier geen onduidelijkheid of afwijkingen in kunnen ontstaan. Hiervoor is precies een schema opgesteld.
  • Naast vocht en spiermassa gaat je lichaam gedurende de week ook vet verbranden

Kortom, het crashdieet is een duidelijk dieet wat niet moeilijk te volgen is en waarbij een positief resultaat gegarandeerd kan worden.

Nadelen en negatieve gevolgen

Maar naast de voordelen die een crashdieet heeft, zijn er ook veel nadelen aan dit dieet. Namelijk:

  • Je lichaam krijgt in principe te weinig voedingsstoffen binnen. Hierdoor worden inderdaad de reserves in het lichaam gebruikt. Toch is een tekort aan voedingsstoffen niet goed voor het lichaam. Zeker wanneer je het dieet te lang volgt kan dit gezondheidsklachten veroorzaken.
  • Het gewichtsverlies kan ‘nep’ zijn. Wanneer je alleen maar vocht verliest, is dit niet daadwerkelijk gewicht dat je verliest. Het vocht wordt natuurlijk weer aangevuld.
  • Als gevolg van het crashdieet kan het jojo-effect optreden.
  • Doordat je lichaam weinig energie (calorieën) binnenkrijgt, wordt je lichaam in een “spaarmodus” gezet. Hierdoor verbruik je minder energie waardoor je achteraf sneller aankomt wanneer je weer normaal gaat eten.
  • Door te weinig eiwitten kan er haaruitval optreden. Ook zorgt een tekort aan eiwitten voor afbraak van je spieren. Deze worden verbruikt om energie op te wekken.
  • Het dieet kan verschillende klachten met zich meebrengen, zoals moeheid, hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid en uitdroging. Dit komt doordat het lichaam te weinig voedingsstoffen en energie binnenkrijgt. Wanneer je een aan een crashdieet begint is het belangrijk om te controleren of je lichaam daadwerkelijk gezond is. Wanneer dit niet het geval is en je gaat het crashdieet volgen kan dit nog ernstigere gevolgen hebben voor je gezondheid.

Crashdieet afraden?

Nu de voor- en nadelen van het crashdieet bekend zijn, is het de vraag of het volgen van een crashdieet nou wel echt gewenst is. Wanneer je streven is om binnen erg korte tijd veel gewicht te verliezen is een crashdieet zeker geschikt. Echter, een crashdieet is voor het lichaam niet bepaald gezond.

In theorie wordt het lichaam tijdens de week van het crashdieet ondervoed en gaat het lichaam zich daarop aanpassen. Het is natuurlijk aan jezelf om te bepalen of het dieet het resultaat levert dat jij wilt.

Volgens de meeste artsen is het gezonder om gedurende langere tijd een ander dieet te volgen waarbij je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Gewicht verliezen door middel van gezond eten duurt wat langer dan een crashdieet, maar is beter voor het lichaam en levert blijvend gewichtsverlies op.

Bij een crashdieet is de kans erg groot dat het verloren gewicht er naderhand weer bijkomt of dat je juist nog zwaarder wordt dan eerst. Denk voordat je begint aan het crashdieet goed na of de voordelen belangrijker zijn dan de nadelen en maak eventueel de afweging om een alternatief dieet te volgen.

Wanneer je wel het crashdieet wilt volgen, zorg er dan voor dat je er zeker van bent dat je 100% gezond bent om vervelende gevolgen te voorkomen.


Gepubliceerd door: Simpto.nl
Publicatiedatum: 21 maart 2017
Auteur: Lisa Bruijstens
Laatst bijgewerkt op: 21 maart 2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *