Wat is het Candida dieet?

Het Candida dieet is voor de behandeling van Candida-schimmelinfecties. Candida is een gist dat de oorzaak kan zijn voor verschillende gezondheidsproblemen. Bij het Candida dieet staat gezond eten centraal, met de focus op verzwakken van het Candida gist. Bij het Candida dieet volg je een stappenplan bestaande uit drie fasen. Je begint met een ‘detox’-fase, elimineert vervolgens het gist en tot slot onderhoud je de gezonde staat van je lichaam.

Voor wie is het dieet bedoeld?

Het Candida dieet is bedoeld voor mensen die last hebben van een schimmelinfectie door Candida albicans. Dit is een gist dat van nature in je lichaam aanwezig is, voornamelijk in je slijmvliezen, darmen, mond en geslachtsorganen. De infectie kan ook worden veroorzaakt door andere Candida gisten, maar Candida albicans is de meest voorkomende.

Wanneer je over het algemeen gezond bent, veroorzaakt een grote hoeveelheid Candida gist voornamelijk oppervlakkige infecties. Denk hierbij aan infecties van de huid, het mondslijmvlies of de vagina. Wanneer je een verzwakt immuunsysteem hebt kan een inwendige infectie optreden die zich binnenin verspreidt. Bij beiden kan het volgen van het Candida dieet zorgen voor vermindering van symptomen of zorgen voor genezing.

Hoe werkt het dieet?

Het Candida dieet bestaat uit drie fasen. Je begint met een ‘detox’-fase, elimineert vervolgens het gist en tot slot onderhoud je de gezonde staat van je lichaam.

Detox fase

Als eerste doe je een ‘detox’. Hierbij staat centraal dat oorzaken worden geëlimineerd die het gist kunnen activeren. Er zijn veel verschillende voedingsmiddelen die het gist kunnen stimuleren, waardoor de eerste fase niet gemakkelijk zal zijn. Hierbij gaat het niet alleen om voedingsmiddelen die je niet mag eten, maar ook om omgevingsfactoren die invloed kunnen hebben. Zo wordt aangeraden om over het algemeen gezond te eten, niet te vaak te douchen, ventilerende kleding te dragen, niet te roken, geen drugs te gebruiken, geen zware medicijnen te gebruiken et cetera. Complete lijsten van risicofactoren zijn te vinden op verschillende websites.

Tijdens de detox vindt ook de omslag in je voedingspatroon plaats. Voedingsmiddelen die een prikkeling kunnen zijn voor het gist zijn: suikers, koolhydraten, schimmels en gisten (in gefermenteerde producten) en allergenen. Onder allergenen vallen gluten, zuivel, noten, pinda’s, soja, schaaldieren, selderij en mosterd.

Ook is het belangrijk dat je meer vezels gaat eten voor de gezondheid van je darmen. Tijdens dit dieet mag je misschien veel dingen tijdelijk niet eten die je erg lekker vindt. Het goede nieuws is dat na het succesvol voltooien van het dieet, je deze producten wel weer mag eten. Deze fase duurt circa twee tot drie weken.

Eliminatie fase

De tweede fase van het dieet is de eliminatie. Hierbij wordt de infectie geëlimineerd. Deze fase kost wat meer tijd dan de eerste fase, namelijk vier weken. Het gist aanpakken is een zware klus voor je lichaam en vindt niet van de een op de andere dag plaats.

Tijdens de eliminatiefase mag je geleidelijk wat minder gezonde producten terugbrengen in je maaltijden. Dit gaat er niet voor zorgen dat het gist verdwijnt, maar laat je lichaam wel weer wennen aan de producten.

Tijdens de eliminatie is het erg belangrijk om dagelijks twee liter water te drinken om afvalstoffen af te voeren. Bovendien moet je tijdens de eliminatie stoffen binnenkrijgen die werken tegen het Candida gist. Deze kan je binnenkrijgen door bepaalde voedingsmiddelen te eten of door supplementen te nemen. Voorbeelden hiervan zijn oregano, knoflook, olijfblad extract, Aloë Vera en grapefruitzaadjes. Door het gist hiermee te elimineren en af te voeren met veel water, verdwijnt het overtollige gist uit je lichaam.

Onderhoudsfase

De derde fase is de onderhoudsfase. Tijdens de onderhoudsfase mag je nog meer voedingsmiddelen terug laten komen in je voedingspatroon. Nog steeds in kleine stapjes en kleine hoeveelheden. Wanneer je merkt dat je je slechter gaat voelen na het eten van bepaalde producten, vermijd deze producten dan vervolgens om een nieuwe infectie te voorkomen.

De onderhoudsfase is een fase die eigenlijk de rest van je leven doorgaat, om te voorkomen dat een nieuwe infectie optreedt. Karnemelk en yoghurt zijn zure producten die ervoor zorgen dat een infectie minder snel terugkomt.

Candida dieet - onderhoudsfase met karnemelk en yoghurt

Het dieet in combinatie met supplementen

Wanneer je enkel je voedingspatroon aanpast kan het elimineren van het Candida gist erg lang duren. Om het proces te versnellen kan je gebruik maken van voedingssupplementen. Zo kan je gebruik maken van supplementen bestaande uit citruszaad, oregano-olie, knoflook of caprylzuur. Deze supplementen werken tegen gisten in je darmen of in je bloed.

Ook wordt aangeraden om gebruik te maken van probiotica: bacteriën die melkzuur kunnen produceren. Deze bacteriën komen levend aan in je darmen en zorgen ervoor dat Candida minder goed kan leven.

probiotica als aanvulling op het Candida-dieet

Naast deze supplementen is een goede multivitamine ook zeker goed voor je lichaam om de Candida de elimineren. Hierdoor krijg je een sterker immuunsysteem, waardoor je lichaam de infectie beter kan bestrijden. Let er wel op dat je een goed supplement kiest zonder synthetische stoffen op basis van plantaardige grondstoffen.

Mogelijke oorzaken van een infectie

De oorzaken die ten grondslag kunnen liggen aan een schimmelinfectie, staan in relatie tot de goede bacteriën in de darmen. Wanneer in de darmen minder goede bacteriën aanwezig zijn, kan Candida makkelijker uitgroeien en worden de darmen verstoord. Oorzaken hiervoor kunnen zijn:

  • Je eet veel koolhydraten en suikers. Voornamelijk suikers (enkelvoudige koolhydraten) dienen als voeding voor gisten. Wanneer je veel suiker eet, kan Candida gemakkelijker groeien.
  • Je hebt een verzwakt immuunsysteem. Je immuunsysteem kan verzwakt zijn door verschillende factoren, zoals veel stress, de inname van giftige stoffen of ziekte. Candida maakt gebruik van deze verzwakte toestand van je lichaam door toe te slaan.
  • Je gebruikt bepaalde medicijnen. Bijvoorbeeld het gebruik van antibiotica zorgt voor het opruimen van darmbacteriën met als doel om slechte bacteriën te elimineren. Maar tijdens dit proces worden ook goede bacteriën geëlimineerd, waardoor Candida kan toeslaan. Ook van de pil wordt gezegd dat het bij kan dragen aan Candida.
  • Je hormoonbalans is verstoord. Dit kan door de overgang, door zwangerschap, voor- of na de menstruatie of bij het gebruik van de pil. Allen zorgen op een andere manier voor een veranderde hormoonbalans wat grote invloed kan hebben op je lichaam.

Andere oorzaken van een verstoord slijmvlies

Een Candida infectie wordt vaak waargenomen doordat de barrière van het slijmvlies is verstoord. Dit kan worden veroorzaakt door het Candida gist of door een allergeen. Om deze reden moeten allergenen tijdens het Candida dieet worden vermeden om dit uit te sluiten. Maar ook andere oorzaken kunnen ten grondslag liggen aan soortgelijke problemen. Je darmwand kan bijvoorbeeld ook worden verstoord door de ziekte van Crohn, door medicijngebruik, door stress of door vitaminetekort.

Verschillende soorten Candida-infectie

De meest voorkomende Candida infectie is een infectie aan de oppervlakte: op de huid of de slijmvliezen. Deze infecties zijn vrij gemakkelijk op te lossen.

Daarnaast is het mogelijk om een systemische infectie te krijgen. In dat geval is de infectie inwendig en kan deze zich verspreiden. Zo kan op de lange termijn het darmslijmvlies chronisch beschadigen. Doordat het gist het darmslijmvlies binnendringt en een sterke antigene werking heeft, kan dit veel schade aanrichten en is de infectie moeilijk te bestrijden. Als het gist niet opgeruimd wordt, ontstaat een vicieuze cirkel van darmbeschadiging die nauwelijks te doorbreken is. In dat geval kan een lekke darm ontstaan, oftewel, darmdoorlaatbaarheid. Dit kan doordat de darm al verzwakt was, het gist zijn kans heeft gegrepen, waardoor klachten ontstaan. Doordat het gist in de darm genesteld zit, blijft dit het probleem en de klachten onderhouden.

Wanneer sprake is van andere gezondheidsproblemen in combinatie met Candida, kan Candida zorgen voor verergering van klachten. Bijvoorbeeld bij de huidaandoening eczeem of de darmaandoening ziekte van Crohn, kan Candida zorgen voor verergering van klachten en kan een infectie gemakkelijk optreden.

Symptomen bij Candida

De symptomen van een Candida infectie kan bij iedereen anders zijn. Zo kunnen de symptomen en de intensiteit ervan sterk uiteenlopen. Over het algemeen krijgt men last van de huid, de slijmvliezen, darmklachten of allergieën.

Bij een heftiger vorm van infectie kan het ook zorgen voor een uitputtende vermoeidheid. Opvallende symptomen die bij een infectie vaak voorkomen zijn: vermoeidheid, slecht slapen, uitputting, onrustig gevoel, slappe spieren, spierpijn, pijn aan gewrichten, buikpijn, diarree, opgeblazen gevoel, constipatie, jeuk aan geslachtsorganen, problemen met de menstruatie, angstaanvallen, voetschimmel en klamme handen.

Daarnaast kunnen nog minder duidelijke symptomen optreden zoals irritatie, verminderde concentratie, stemmingswisselingen, hoofdpijn, duizeligheid, jeuk aan de huid, droge mond, keelpijn, vaak plassen en oorpijn.

Behandeling

Een oppervlakkige Candida infectie kan worden bestreden met het Candida dieet en eventueel het nemen van supplementen. Wanneer de infectie in de darmen zit is vaak medicatie nodig. Een arts kan het medicijn Nystatine voorschrijven of aanraden om caprylzuur als supplement te nemen. De werking hiervan is per persoon anders, waardoor persoonlijk moet worden gekeken welke behandeling het meest geschikt is.

Het nemen van antibiotica werkt bij een Candida infectie niet. Goedaardige bacteriën zorgen ervoor dat Candida niet verder uit kan groeien. Wanneer antibiotica wordt genomen, neemt de hoeveelheid bacteriën in de darmen af, dus ook de goede bacteriën. Candida is een gist en overleeft de antibiotica. Op deze manier krijgt Candida dan juist de mogelijkheid om verder te groeien en verspreiden.

Om Candida te kunnen behandelen is het heel belangrijk dat je immuunsysteem optimaal kan functioneren. Vermijd dus alle voedingsmiddelen die een allergische reactie zouden kunnen veroorzaken. Vermijd ook giftige stoffen die kunnen voorkomen in de vorm van kleurstoffen, geurstoffen of smaakstoffen: eet zoveel mogelijk natuurlijke producten. Wanneer je begint met het Candida dieet kan je last krijgen van ontwenningsverschijnselen door de vele voedingsmiddelen die je ineens niet meer eet. Zo kan je meer zin krijgen in zoete producten, doordat Candida kan zorgen voor een daling in je bloedsuikerspiegel.

Voor- en nadelen Candida dieet

Net zoals elk dieet, heeft ook het Candida dieet voordelen en nadelen. Het dieet heeft de volgende voordelen:

  • De klachten van de infectie nemen af
  • De infectie kan genezen worden
  • Wanneer je lichaam het toelaat, kan het een makkelijke en effectieve behandeling zijn
  • Je krijgt meer energie en minder stress

Toch kan het ook nadelen hebben, namelijk:

  • Het dieet werkt alleen op de lange termijn, het is geen snelwerkend medicijn
  • Je voedingspatroon moet drastisch aangepast worden en langzaam weer opgebouwd naar wat je lichaam kan verdragen
  • Het dieet werkt niet voor iedereen

Wat mag je wel en wat mag je niet eten?

Wanneer je wil starten met het Candida dieet is het belangrijk om te weten wat je nou wel en niet mag eten. Om die reden wordt een lijst gegeven van producten die absoluut niet of juist wel mag eten.

Wat mag niet?

  • Suiker: alle vormen van suiker, van kristalsuiker, tot suikersiropen of honing
  • Vlees: varkens- en kalfsvlees
  • Wild vlees
  • Vis: gefrituurde-, gepaneerde-, gerookte- en magere vis
  • Zuivel: melk, volle melkproducten en room
  • Kaas: biogarde-, schapen- en geitenkaas, huttekase, mozzarella en feta
  • Kaas: smeersels van kaas, alle normale buitenlandse- en Nederlandse kaas
  • Margarine, andere soorten boter of vetten dan roomboter
  • Paddenstoelen
  • Alle soorten fruit binnen de eerste maand van het dieet
  • Pinda’s
  • Granen: producten van witte meel en witte rijst
  • Dranken: zwarte thee, frisdrank, koffie, alcohol enzovoort

Wat mag je wel?

  • Zoetstoffen: aspartaam en stevia
  • Vlees: mager rund-, lams- en schapenvlees
  • Gevogelte: kalkoen en kip
  • Vis: vette vis zoals zalm, haring, tonijn, makreel etc.
  • Schaaldieren: kreeft, garnalen, mosselen en oesters
  • Zuivel: soja-, geiten- en schapenmelk, yoghurt en kwark
  • Kaas: biogarde-, schapen- en geitenkaas, huttekase, mozzarella en feta
  • Roomboter
  • Groenten (m.u.v. paddenstoelen)
  • Fruit (na 1 maand): grapefruit, citroen, sinaasappels, zure appels en bessen
  • Noten
  • Granen: volkorenproducten zonder gist: zuurdesem, volkorenpasta, zilvervliesrijst etc.
  • Dranken: water, thee (groene thee en rooibois) en groentesap

Gepubliceerd door: Simpto.nl
Publicatiedatum: 7 mei 2018
Auteur: Lisa Bruijstens
Laatst bijgewerkt op: 7 mei 2018