Wat is het Cambridge dieet?

Het Cambridge dieet is een crashdieet waarmee je snel gewicht verliest door dagelijks extreem weinig calorieën binnen te krijgen. Het dieet is ontwikkeld Alan Howard die studeerde aan Cambridge University.

Het doel van het dieet is om snel af te vallen door je koolhydraatinname drastisch te verminderen en door meer eiwitten binnen te krijgen. Doordat je lichaam weinig calorieën en koolhydraten binnenkrijgt, zal na verloop van tijd lichaamsvet worden verbrand.

het Cambridge-dieet is genoemd naar de Universiteit van Cambridge
het Cambridge-dieet is genoemd naar de Universiteit van Cambridge

Het dieet bestaat al sinds de jaren zeventig, maar is de laatste jaren steeds meer gebruikt. Bovendien is het dieet na verloop van tijd verder ontwikkeld door nieuwe kennis en inzichten.

De meeste producten die je eet tijdens het Cambridge dieet zijn vloeibaar. Zo eet je veel soep en pap, maar ook repen speciaal ontwikkeld voor het Cambridge dieet.

Wat je mag eten en drinken hangt af van je leeftijd en je gewicht. Het dieet kan persoonlijk samengesteld worden, zodat je nog wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt.

Twee variaties van het dieet

Voor het Cambridge dieet zijn maaltijdvervangers beschikbaar. Deze producten eet of drink je in plaats van reguliere maaltijden. Je kan het Cambridge dieet op twee manieren toepassen:

  1. Je eet alleen nog maar Cambridge maaltijdvervangers. Deze methode wordt het meest gevolgd, doordat je hiermee snel gewicht verliest. Hierbij eet of drink je soep, shakes of repen waarmee je dagelijks slechts 500 kilocalorieën binnenkrijgt. Je gehele voedingspatroon bestaat uit maaltijdvervangers. Dit dieet kan je slechts een korte periode volgen, doordat je erg weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Een variatie op het volledige Cambridge dieet is optie 2.
  2. Je wisselt Cambridge maaltijdvervangers af met regulier, gezond eten. Hierbij mag je ook zelf maaltijden samenstellen, zolang je niet te veel calorieën binnenkrijgt. Hierbij hoeven ook niet bijna al je maaltijden vloeibaar te zijn. Bij deze variant mag je dagelijks 800 kilocalorieën binnenkrijgen en kan je variëren in wat je eet en wissel je gezonde maaltijden af met maaltijdvervangers. Natuurlijk moet je wel opletten dat de maaltijden die je eet, dat deze gezond zijn. Zo mogen je maaltijden weinig vet en koolhydraten bevatten. Een goede manier is om de ene dag alleen maaltijdvervangers te nemen en de andere dag naast de maaltijdvervangers ook wat ander gezond eten tot je te nemen.

Waarom werkt het Cambridge dieet?

Het Cambridge dieet is zo uitgestippeld dat je exact genoeg voedingsstoffen inneemt om een dag door te komen. De energie die je lichaam nodig heeft zal worden gehaald uit vet, doordat je maaltijden weinig energie leveren. Normaal gesproken verbruikt je lichaam voornamelijk koolhydraten om energie uit te halen, maar door deze inname te minimaliseren moeten je vetreserves wel aangebroken worden. In de eerste paar dagen zal je lichaam de laatste koolhydraten gebruiken voor energie, maar daarna wordt je lichaamsvet verbruikt wat voor gewichtsverlies zal zorgen. In deze eerste paar dagen zal je een hongergevoel kunnen ervaren, maar nadat je lichaam is overgestapt op het verbruiken van vet zal dit minder worden. Wanneer je een hongergevoel ervaart, is het goed om veel water te drinken. In voeding is normaal gesproken ook veel water aanwezig, maar doordat je weinig voeding binnenkrijgt, komt er ook minder vocht je lichaam binnen. Bovendien zorgt het drinken van veel water voor een vol gevoel. In plaats van water mag je ook veel thee drinken.

Hoe werkt het dieet?

Het Cambridge dieet staat voornamelijk bekend door de verschillende drankjes en shakes die je mag drinken. Deze drankjes kan je kopen in pakketten met verschillende smaken. Zo zit er altijd wel een smaak tussen die jij lekker vindt. Denk bijvoorbeeld aan standaard smaken zoals banaan en aardbei, maar ook bijzondere smaken zoals butterscotch zij verkrijgbaar.

Daarnaast eet je tijdens het dieet veel Cambridge soepen verkrijgbaar als kip-, groente- of tomatensoep. In deze producten zijn de ingrediënten en voedingsstoffen perfect uitgebalanceerd voor het dieet. Zo zijn in zowel de drankjes als in de soepen maar zo’n dertig tot honderd kilocalorieën aanwezig. Wanneer deze producten een maaltijd zijn, is je calorie-inname een stuk lager dan wanneer je een normale maaltijd zou eten.

Wanneer je enkele Cambridge producten op een dag eet, krijg je minder dan vijfhonderd kilocalorieën binnen. Om dan toch genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen kan je nog wat aanvullende, voedingsrijke producten eten.

Een Cambridge dieet is opgebouwd uit vijf maaltijden. Natuurlijk de drie hoofdmaaltijden: ontbijt, lunch en avondeten. Daarnaast mag je twee keer een tussendoortje nemen in de vorm van de Cambridge soep. Wanneer je graag snel wilt afvallen, maar het moeilijk vindt om heel gezond te eten, is het Cambridge dieet een oplossing. Je hoeft niet na te denken over wat je moet koken. Je kan simpelweg je maaltijden vervangen door Cambridge producten.

Hoe verlies je zo snel gewicht?

Met het Cambridge dieet is het mogelijk om binnen een week wel vijf kilo af te vallen. Met dit crashdieet breng je je lichaam in een toestand van “ketose”. Wanneer je lichaam in deze toestand verkeert, moeten vetreserves worden verbruikt voor energie. Dit komt doordat je geen koolhydraten binnenkrijgt die normaal gesproken voor de meeste energie zorgen. Zoals al genoemd werd, zal je lichaam de eerste paar dagen niet blij zijn met lage energie-inname, waardoor deze periode nogal lastig kan zijn. Na de eerste dagen zal je lichaam gaan beginnen met het verbranden van vetten.

Echter, in het geval van een crashdieet verbrand je niet alleen maar vetreserves. Bij een crashdieet zoals het Cambridge dieet verlies je ook veel vocht. Bovendien verlies je door je lage energie-inname ook spiermassa. Je gewichtsverlies treedt dus op door afname van spiermassa, het verliezen van vocht en het verbranden van vet. Of dit gunstig is, is nog maar de vraag. Spieren zorgen juist voor een snellere verbranding, waardoor een afname van spiermassa dus ook zorgt voor een langzamere verbranding wat negatief is voor gewichtsverlies. Door deze vorm van gewichtsverlies kan het jojo-effect ontstaan. Hierdoor zal je na het dieet weer snel aankomen, wanneer je weer begint met normale maaltijden eten.

Kans op tekorten

Doordat je tijdens het dieet zo weinig eet, wordt vaak gezegd dat je lichaam te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. De meningen hierover zijn uiteenlopend. Bij de maaltijdvervangers is aandacht besteed aan de voedingsstoffen die erin zitten.

Volgens de fabrikant van de Cambridge producten bevatten de maaltijdvervangers genoeg vetten, eiwitten, vezels, vitamines en mineralen die je lichaam nodig zou hebben. Toch raakt je lichaam vaak verzwakt bij zo’n crashdieet en kan je last krijgen van vermoeidheid en verstoorde darmen. Dit wijst wel degelijk op tekorten aan bepaalde voedingsstoffen.

Bovendien mag je tijdens het Cambridge dieet niet sporten. Doordat je erg weinig energie binnenkrijgt, kan je geen intensieve sporten uitvoeren. Het verbranden van vetten duurt erg lang en er zijn dus geen voedingsstoffen aanwezig die je tijdens het sporten snel energie kunnen geven.

Bij het Cambridge dieet gaat het om het verliezen van gewicht door een lage energie-inname. Van gewichtsverlies door sporten is hier geen sprake. Simpelweg omdat je lichaam daar op dat moment niet sterk genoeg voor is.

Ketose

Zoals eerder genoemd werd, wordt je lichaam in een toestand van ketose gebracht tijdens het Cambridge dieet. Maar wat is ketose?

Wanneer je lichaam in ketose toestand is, krijg je weinig energie binnen en ga je energie halen uit eerder opgeslagen vetreserves. Wanneer je lichaam vet gaat afbreken en omzetten tot energie, worden er ketonen aangemaakt. Wanneer een bepaalde hoeveelheid van die ketonen in je lichaam aanwezig zijn, wordt dat ketose genoemd. Je lichaam verkeert tijdelijk in de toestand van ketose en wordt opgeheven wanneer je iets eet dat veel koolhydraten bevat. Op dat moment gaat je lichaam weer koolhydraten verbranden in plaats van vet.

Wanneer je het Cambridge dieet volgt en weinig energie binnenkrijgt, zal je lichaam gaan verkeren in de ketose toestand, waarbij je vet verbrandt in plaats van koolhydraten. Maar wanneer je te lang in deze toestand blijft, kan je vervelende bijwerkingen ervaren zoals duizeligheid, vermoeidheid, een slechte adem en neerslachtigheid. Ook kan de biochemie van je lichaam veranderen, waardoor de kans op het jojo-effect na het dieet nog veel groter wordt. Om dit te voorkomen is het belangrijk om een uitgebalanceerd Cambridge dieet te volgen met gezonde aanvullingen op de maaltijdvervangers.

Voor- en nadelen

Net zoals elk ander dieet heeft ook het Cambridge dieet zowel voordelen als nadelen. Of de voordelen opwegen tegen de nadelen is een keuze die je zelf moet maken.

De voordelen bij het Cambridge dieet zijn:

  • Je kan binnen een week wel meerdere kilo’s afvallen.
  • Het is een makkelijk te volgen dieet, doordat je niet zelf gezonde maaltijden hoeft samen te stellen met onbekende producten.
  • Het dieet is caloriearm, maar de calorieën hoef je niet zelf bij te houden.
  • Combineren van het dieet met je dagelijks leven is erg gemakkelijk, doordat het bereiden van een maaltijd(vervangers) weinig tijd kost.
  • De effectiviteit van het dieet is bewezen. Al veel mensen gingen je voor en kunnen hun ervaringen over het dieet delen.
  • Het dieet is ook geschikt voor mensen met een hoge bloeddruk of diabetes.
  • Sporten is niet nodig om gewicht te verliezen. Je maaltijden vervangen zorgt voor het gewichtsverlies.

De nadelen bij het Cambridge dieet zijn:

  • Je verbrandt niet alleen vetreserves, maar ook spieren. Bovendien verlies je ook veel gewicht door vocht wat simpelweg je lichaam verlaat.
  • Vooral de eerste paar dagen ervaar je een hongergevoel. Mede door het voornamelijk eten van vloeibare maaltijden, worden er meer hormonen aangemaakt die voor een hongergevoel zorgen. Dit hormoon vermindert bovendien je energieniveau.
  • Er kunnen tekorten ontstaan. Vooral tekorten aan vitamines of mineralen kunnen optreden. Deze stoffen worden wel aan de maaltijdvervangers toegevoegd, maar worden minder goed in je lichaam opgenomen door de lage inname van vezels. Hierdoor kan je symptomen ervaren zoals duizeligheid en spierkrampen.
  • Je lichamelijke conditie gaat achteruit door weinig bewegen. Je energieniveau wordt lager, waardoor je minder energie hebt. Hierdoor ga je automatisch minder bewegen en sporten. Sporten is niet nodig om af te vallen, maar wel om je lichaam gezond te houden.
  • Je kan last krijgen van een slechte adem. Dit komt door het vrijkomen van ketonen bij de vetverbranding. Bovendien wordt afgeraden om kauwgom te eten, waardoor dit erg vervelend kan zijn.
  • Je kan last krijgen van verstopping. Door de lage inname van vezels en de hoge inname van vloeibare producten, kunnen je darmen verstopt raken.
  • Er is weinig variatie in maaltijden. Je kunt enkel variëren met verschillende smaakjes Cambridge shakes en soepen. Maar echte variatie in maaltijden is er niet bij.
  • Het dieet is vrij duur. De kosten van het dieet zijn wekelijks circa vijftig euro. Bovendien wordt vaak geld gevraagd om te overleggen met een consulent.
  • Je voelt je moe en verzwakt door de lage inname van energie en andere voedingsstoffen. Dit kan invloed hebben op al je dagelijkse bezigheden. Bovendien ga je niet gezellig met je vrienden uit eten, waardoor het dieet ook invloed kan hebben op sociaal contact.

Alternatieven voor het Cambridge dieet

Het Cambridge dieet is effectief om binnen een korte periode veel gewicht te verliezen. Of dit het beste dieet voor jou is, is de vraag. Het risico bij het Cambridge dieet is het jojo-effect dat kan optreden, waardoor het dieet eigenlijk voor niets is geweest en je snel weer op je oude gewicht zal zitten. Het Cambridge dieet met de aanvulling van gezonde voeding is de gezondere en meer effectieve optie. Ook zijn er andere diëten die je kan volgen wanneer je op een gezonde manier gewicht wilt verliezen, namelijk:

  • Het South Beach dieet – Ook bij dit dieet staan koolhydraten centraal. Echter, het South Beach dieet is geen crashdieet. Bij dit dieet worden slechte- en goede koolhydraten onderscheiden. Zo vind je in fruit en groenten veel goede koolhydraten, maar in brood en pasta slechte koolhydraten. Goede koolhydraten heb je nodig voor energie, een goede vertering en gezondheid van je darmen. Slechte koolhydraten leveren alleen maar onnodige, lege calorieën en kan je dus beter vermijden. Bij het South Beach dieet worden ook goede- en slechte vetten onderscheiden. Het dieet bestaat uit drie fasen. In de eerste fasen vermijd je veel koolhydraten, maar in de andere fasen kan je alweer veel variëren in wat je eet. Met dit dieet ervaar je geen hongergevoel en kan je je houden aan eetschema’s die bestaan uit gezonde, voedingsrijke producten.
  • Metabolisme dieet – Dit dieet zorgt er eigenlijk voor dat je lichaam voor de gek gehouden wordt. Doordat je veel verschillende voedingsproducten afwisselt, wordt je lichaam gestimuleerd om sneller te gaan verteren. Doordat spijvertering zich steeds moet aanpassen, wordt je verbranding versneld. Het metabolisme dieet mag je vier weken volgen. Hierbij verander je elke paar dagen van wat je eet. Je eet hierbij niet minder calorieën, maar krijgt genoeg binnen om gezond te kunnen zijn en toch af te vallen. Wel zijn hierbij goede voorbereidingen en goede voedingsschema’s nodig.

De gezondheid van je lichaam is belangrijker dan binnen een korte periode veel gewicht verliezen. Door langdurig een gezond dieet te volgen zal je gewicht verliezen en blijft je lichaam gezond. Het complete Cambridge dieet is effectief, maar niet aan te raden wanneer langdurig, gezond gewichtsverlies gewenst is. Een goed alternatief is het Cambridge dieet met aanvullende maaltijden of een alternatief zoals het South Beach dieet of het Metabolisme dieet.


Gepubliceerd door: Simpto.nl
Publicatiedatum: 29 mei 2018
Auteur: Lisa Bruijstens
Laatst bijgewerkt op: 29 mei 2018

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *