Bloedgroepdieet

Wat is het bloedgroepdieet?

Het bloedgroepdieet is een dieet gebaseerd op het feit dat bepaalde voedingsmiddelen goed zijn voor personen met een bepaalde bloedgroep. Het dieet is bedacht door Peter D’Adamo. Peter D’Adamo is een Amerikaanse arts. Naar zijn mening heeft je bloedgroep invloed op de kans op bepaalde ziekten, je weerstand, de intensiteit en soorten lichamelijke beweging en geschikte voedingsmiddelen.

Het bloedgroepdieet geeft aan welke producten je bij jouw bloedgroep het beste kunt eten en welke producten je het beste kan vermijden. De aanbevolen producten zorgen voor verbetering van de spijsvertering. Producten die vermeden dienen te worden, kunnen bij een bepaalde bloedgroep eventueel afweerreacties teweegbrengen. Het bloedgroepdieet geeft een advies over geschikte producten voor jouw bloedgroep en vermeldt hierbij porties in bijvoorbeeld weken of dagen.

Wat is het doel van het dieet?

Het bloedgroepdieet is in principe niet bedacht om gewicht te verliezen. Wel zorgt het dieet voor versnelling van gewichtsverlies, doordat je spijsvertering wordt gestimuleerd. Het bloedgroepdieet is ontwikkeld om het lichaam weer in balans te brengen. Tijdens het dieet wordt het lichaam ontdaan van afvalstoffen die zitten opgeslagen in ons lichaamsvet. Bij het dieet is geen wetenschappelijk onderzoek gedaan, waardoor niet met zekerheid gezegd kan worden wat de effectiviteit van het dieet is. Wel is het dieet erg populair, zowel in de Verenigde Staten, als in Nederland. In de praktijk blijken de producten bij de bloedgroepen goed overeen te komen en zijn er veel positieve reacties op het dieet.

Aanbevolen dieet voor de vier verschillende bloedgroepen

In principe is het dieet niet lastig te volgen. Je moet goed op de hoogte zijn van de producten die wel en producten die beter niet bij jouw bloedgroep gegeten kunnen worden. In een gezinssituatie is dit echter wat lastiger. Wanneer je rekening moet houden met de verschillende bloedgroepen van een familie, kan dit wat ingewikkeld worden. Om het zo makkelijk mogelijk te maken, wordt er per bloedgroep omschreven wat er qua bloedgroepdieet wordt aangeraden. Het betreft voedingsmiddelen die je wel mag eten, producten die je moet vermijden, maar ook het soort lichaamsbeweging dat bij jouw bloedgroep past.

Van oorsprong is bloedgroep O de oudste bloedgroep en behoort deze tot de jagers en verzamelaars. Deze bevolkingsgroepen aten voornamelijk vis, vlees en planten. Pas later trad er variatie op in bloedgroepen toen de bevolking zich over de wereld is gaan verspreiden. Doordat de mens de hele wereld over is gaan reizen en zich overal is gaan vestigen, past onze bloedgroep misschien wel niet bij de plaats waar wij wonen. Dit kan invloed hebben op je stofwisseling, je gewicht en het risico op bepaalde ziektes.

Bloedgroep O

Mensen met bloedgroep O behoren tot de groep ‘jagers’. Bovendien is dit de meest voorkomende bloedgroep. Mensen met bloedgroep O staan bovenaan de voedselketen en hebben een sterke stofwisseling en een krachtig immuunsysteem. Het lichaam van iemand met bloedgroep O kunnen slecht voedingsaanpassingen verdragen. Wanneer je bloedgroep O hebt wordt een eiwitrijk dieet aangeraden. Dit houdt in dat je veel vis, vlees, groenten en fruit mag eten. Koolhydraten mogen wel gegeten worden, maar in mindere mate.

Bij bloedgroep O zijn de volgende producten goed om te eten: Spinazie, boerenkool, broccoli, rood vlees, kip, vleesvervangers (soja) en vette vis.

De volgende producten mogen bij bloedgroep O juist niet gegeten worden: aardappelen, mais, frisdrank, tarwe, brood, chips, zuivel en verschillende peulvruchten.

De volgende producten versnellen bij deze groep de stofwisseling: zeegroenten, wieren, schaaldieren, vis, rood vlees, broccoli en spinazie.

Ook is het belangrijk om veel te bewegen. Voor mensen met bloedgroep O is het belangrijk om je stress onder controle te houden. Dit kan je doen door veel te sporten en door fit te blijven. Doe veel sporten waarbij je hartslag snel stijgt zoals hardlopen, krachttraining of tennissen.

Wanneer je verkeerde voeding eet, loop je het risico om last te krijgen van ontstekingen, een trage schildklier, verschillende allergieën, auto-immuunziekten of problemen met de bloedstolling.

Bloedgroep A

Bloedgroep A was de eerste bloedgroep die is gemuteerd uit bloedgroep O. Bloedgroep O en bloedgroep A zijn compleet tegenovergestelde. Bloedgroep A waren de eerste immigranten. De groep met bloedgroep A wordt ook wel gezien als vegetariërs. Deze groep wordt gekenmerkt door een gevoelige stofwisseling. Wanneer je bloedgroep A hebt, mag je voornamelijk veel plantaardige voedingsmiddelen eten en genoeg koolhydraten. Denk bij plantaardige producten bijvoorbeeld aan veel tofu, groenten en peulvruchten.

Bij bloedgroep A wordt aangeraden om zoveel mogelijk de volgende producten te eten: sojaproducten, groenten, fruit, peulvruchten, graanproducten, thee, rode wijn en koffie.

Er wordt sterk afgeraden om de volgende producten te eten wanneer je bloedgroep A hebt: vlees, aardappelen, paprika, bepaalde peulvruchten (kidneybonen en limabonen), tomaten, vis en zuivel. Pas ook op met het gebruik van tarwe. Een teveel aan alle soorten vorm van tarwe kan een negatief effect hebben op de stofwisseling.

Bij bloedgroep A kan je je stofwisseling versnellen door plantaardige olie te gebruiken. Ook versnel je de stofwisseling door veel soja en groenten te eten.

Wanneer je bloedgroep A hebt, is het belangrijk om niet hard en intens te gaan sporten. Er wordt aangeraden om te zorgen voor rustige beweging. Denk hierbij aan een stukje wandelen, yoga, golfen of zwemmen.

Door te eten volgens het bloedgroepdieet kunnen bij mensen met bloedgroep A de risico’s op hart- en vaatziekten, kanker, diabetes, bloedarmoede en infecties sterk verminderd worden.

Bloedgroep B

Bloedgroep B wordt ook wel aangeduid met de groepsnaam ‘de nomade’. De groep wordt gekenmerkt door een sterke stofwisseling en een krachtig immuunsysteem. Mensen met bloedgroep B worden vaak niet snel dik. Bij deze groep is het belangrijk om een evenwicht te vinden tussen mentale uitdaging en lichamelijke uitdaging. Bij deze groep worden veel dierlijke producten, fruit en graanproducten aangeraden. Mensen met bloedgroep B kunnen zich gemakkelijk aanpassen aan verandering in hun voeding of in hun omgeving.

De producten die je met bloedgroep B het beste kan eten zijn vlees, eieren, zuivel, fruit, leverproducten en bladgroenten.

De volgende producten kan je bij bloedgroep B juist beter vermijden: kip, tomaten, veel tarwe, mais, sesamzaad en pinda’s.

Daarnaast zijn er ook nog producten die je stofwisseling kunnen stimuleren. Er wordt aangeraden om veel bladgroenten, eieren, zuivel, vlees en thee te eten en drinken. Deze producten stimuleren je spijsvertering en zorgen ervoor dat je slank blijft.

Ook is het bij bloedgroep B erg belangrijk om veel te bewegen. Je kan bijvoorbeeld gaan wandelen, fietsen of zwemmen. Zorg ervoor dat je regelmatig voor wat beweging zorgt om je lichaam actief te houden. Bovendien verklein je door goed te eten en te bewegen het risico op virusinfecties.

Bloedgroep AB

De laatste bloedgroep, bloedgroep AB, wordt ook wel ‘de moderne’ of ‘het mysterie’ genoemd. Deze bloedgroep is pas zo’n 1000 jaar geleden ontstaan en is dus de laatste bloedgroep die erbij is gekomen. Slechts 2% tot 5% van de bevolking heeft deze bloedgroep. Doordat dit een gemengde bloedgroep is, is het ook belangrijk om gemengd te eten met veel afwisseling. Hierbij is het belangrijk om te variëren met producten zoals vis, tofu, zuivel en veel groenten en fruit.

De volgende producten zijn goed om te eten wanneer je bloedgroep AB hebt: tofu, vis, bladgroenten, olijfolie, zuivel, fruit en rijst.

Ook zijn er producten die je met bloedgroep AB beter kan vermijden. Zo zijn kip, rood vlees, mais, brood, kidneybonen, zaden en frisdrank. Deze producten zorgen voor vertraging van je stofwisseling. Hierdoor kan je gewicht aankomen.

Het is juist wel goed om veel zuivel, groenten, vis en tofu te eten. Deze producten zorgen juist voor stimulering van de stofwisseling. Bij bloedgroep AB is het het meest gunstig om de aangeraden producten zoveel mogelijk af te wisselen en te variëren met je voeding. Hierbij voelt je lichaam zich het prettigst en verloopt de stofwisseling het beste.

Het lichaam van personen met bloedgroep AB is erg veelzijdig en ingesteld op verandering. Het nadeel is wel dat bij deze bloedgroep de meeste intoleranties voorkomen. Ook is het immuunsysteem het meest tolerant, waardoor er sneller infecties kunnen plaatsvinden. Om dit te voorkomen is het belangrijk om je aan het dieet te houden en regelmatig rustig te bewegen. Bij bloedgroep AB is het goed om rustig te wandelen of ontspanningstherapie te volgen.

Voor- en nadelen van het bloedgroepdieet

Het bloedgroepdieet is een bijzonder dieet gebaseerd op verschillende behoeften en onze stofwisseling. Elk dieet brengt natuurlijk voor- en nadelen met zich mee. De belangrijkste voor- en nadelen worden op een rijtje gezet:

Voordelen

  • Het houdt rekening met verschillen tussen mensen op basis van hun bloedgroep
  • Het dieet kan spijsverteringsproblemen verhelpen of voorkomen
  • De goede voeding kan de gevoelens van stress en opgejaagdheid verminderen

Nadelen

  • Je moet goed uitzoeken en onthouden welke producten je wel en niet bij jouw bloedgroep mag eten
  • Binnen een gezin zijn vaak verschillende bloedgroepen aanwezig, waardoor gezamenlijke maaltijden lastig worden
  • Soms is het lastig om producten die je regelmatig eet ineens compleet uit je voedingspatroon te verwijderen

Door sommige producten niet meer te eten, kunnen tekorten ontstaan. Per bloedgroep verschilt dit natuurlijk. Kijk goed welke voedingsstoffen je eventueel gaat missen en vul deze aan met supplementen. Het beste is om dit in overleg te doen met je huisarts om tekorten of overschotten door supplementen te voorkomen.

Engelse vertaling

blood type diet


Gepubliceerd door: Simpto.nl
Publicatiedatum: 5 maart 2017
Auteur: Lisa Bruijstens
Laatst bijgewerkt op: 5 maart 2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *