3-dagen dieet

Wat is het 3-dagen dieet?

Het 3 -dagen dieet is een vorm van een crashdieet, bij het dieet is het doel om binnen drie dagen tijd zoveel mogelijk gewicht te verliezen. Het dieet is opgezet om binnen drie dagen circa vijf kilo af te vallen. Dit kan bijvoorbeeld zijn voorafgaand aan een risicovolle operatie of simpelweg omdat je binnenkort op vakantie gaat en er goed uit wilt zien in je badkleding. De gewichtsafname wordt veroorzaakt door versnelling van de stofwisseling dat wordt gestimuleerd door bepaalde voedingsmiddelen. Het is een makkelijk dieet waarbij je geen bijzondere, dure of moeilijk verkrijgbare producten nodig hebt. Het dieet duurt in principe drie dagen, maar de dagen daarna is het belangrijk om het dieet langzaam af te bouwen door gezond te blijven eten.

Wat houdt het dieet in?

Tijdens het dieet dien je je aan een aantal regels te houden om een succesvol resultaat te kunnen garanderen. Zo mag je onbeperkt water, thee en koffie drinken. Echter, je mag hier natuurlijk geen suiker of melk aan toevoegen. Water drinken is natuurlijk altijd het beste, aangezien dit afvalstoffen uit het lichaam verwijdert. Naast het drinken van water, thee en koffie is het de bedoeling dat je drie maaltijden per dag eet. Je eet gewoon een ontbijt, lunch en een diner. Het belangrijkste punt hierbij is dat je absoluut geen tussendoortjes mag eten. Er zijn veel verschillende vormen van het drie dagen dieet, maar de basisprincipes zijn bij elke vorm hetzelfde. Hierbij staat centraal dat je je inname van vetten en koolhydraten beperkt. Om het dieet makkelijk te volgen en vol te houden zijn er verschillende voedingsschema’s die je kunt volgen. Verderop volgt hier meer informatie over.

Voordelen 3-dagen dieet

Elk dieet heeft voor- en nadelen. Op basis van deze factoren kan je voor jezelf de afweging maken of het dieet voor jou geschikt is. De volgende voordelen zitten verbonden aan het volgen van het 3 dagen dieet:

  • Het dieet is redelijk gevarieerd doordat je veel verschillende groenten en fruit eet.
  • Het dieet duurt maar drie dagen, waardoor het erg makkelijk is om het dieet vol te houden en je doel te bereiken.
  • De voedingsmiddelen die worden aangeraden tijdens het dieet zijn simpele producten. Deze zijn makkelijk verkrijgbaar en niet erg duur. Dit maakt het dieet haalbaar voor iedereen.
  • Wanneer je het voedingsschema van het 3 dagen dieet volgt zal je gegarandeerd gewicht verliezen. Je neemt op de korte termijn het resultaat waar.
  • Tijdens het dieet mag je zelfs toetjes eten. Dit is voor veel mensen zeker een pluspunt.

Nadelen 3-dagen dieet

Maar het 3 dagen dieet heeft zeker ook nadelen. Namelijk:

  • Je lichaam ervaart een erg grote omschakeling van normale voeding naar voeding met erg weinig calorieën. Dit zorgt voor hoge belasting van het lichaam waardoor je je erg moe kan gaan voelen.
  • Doordat je tijdens het dieet heel weinig calorieën binnenkrijgt, kan na afloop van het dieet het jojo-effect optreden. Dit houdt in dat je lichaam na deze tijd meer voedingsstoffen nodig heeft waardoor je meer gaat eten. Je komt bovendien na zo’n caloriearme periode sneller aan, doordat je lichaam zich instelt op een lage inname van calorieën. Alle extra calorieën worden gelijk opgeslagen in reserves als vet, omdat het lichaam bang is dat het voorlopig niet meer veel calorieën binnen zal krijgen.
  • Doordat het dieet qua productgroepen niet erg gevarieerd is, kunnen er tekorten aan bepaalde vitamines en mineralen ontstaan. Om deze reden is het belangrijk om het dieet niet te lang te volgen. Wanneer je klaar bent met het dieet is het belangrijk om deze niveaus weer aan te vullen.
  • Tijdens het dieet eet je erg weinig calorieën. Hierdoor kan je een hongergevoel ervaren en kan je last krijgen van wat hoofdpijn en moeheid.
  • Het gewicht dat je verliest is slechts voor een korte periode. Je verliest tijdens dit dieet voornamelijk vocht, wat er binnen de kortste keren natuurlijk weer bij zit. Bovendien kan je door het jojo-effect achteraf nog weleens op een hoger gewicht uitkomen dan dat je in eerste instantie zat.

Voedingsschema

Om het 3 dagen dieet vol te houden is het het makkelijkst om een vooraf opgesteld voedingsschema te volgen. Er zijn veel verschillende voedingsschema’s te vinden voor het dieet. Hier zullen enkele voorbeelden worden gegeven. In de verschillende schema’s wordt aangegeven wat je per dag bij elke maaltijd mag eten. Wanneer je een van deze schema’s exact volgt zal je gegarandeerd gewicht verliezen.

Voedingsschema 1 Ontbijt Lunch Diner
Dag 1
  • 1 bruine boterham + 2 el pindakaas
  • ½ grapefruit
  • Koffie/thee/water

 

  • 1 bruine boterham + 60 gram tonijn (blik)
  • Koffie/thee/water

 

  • Groente naar keuze (250 g)
  • Mager vlees: kipfilet of rosbief (100 g)
  • Vanille-ijs (120 g) + een appel
  • Koffie/thee/water
Dag 2 ·       1 bruine boterham

+ gekookt ei

·       ½ banaan

·       Koffie/thee/water

·       5 crackers (cracottes van LU)

+ magere kaas of kwark (120 g)

·       Koffie/thee/water

·       3 worstjes (blik)

·       Groente naar keuze (200 g)

·       ½ banaan

·       Vanille-ijs (60 g)

·       Koffie/thee/water

Dag 3 ·       5 crackers (cracottes van LU)

+ magere kaas (100 g)

·       Appel

·       Koffie/thee/water

·       1 bruine boterham

+ gekookt ei

·       Koffie/thee/water

·       Groente naar keuze (250 g)

·       Tonijn (60 g; blik)

·       1 part watermeloen

·       Vanille-ijs (60 g)

 

Nou kan je binnen het dieet natuurlijk zelf nog wat variëren, maar let hierbij wel op dat dit niet meer calorieën en vetten bevat dan de aangegeven producten in het schema. Daarnaast is het toegestaan om enkele tussendoortjes te nemen zoals verschillende soorten fruit, komkommer of worteltjes. Daarnaast kan je af en toe een handje noten eten om je hongergevoel te verminderen. Let hierbij wel op dat je absoluut niet meer eet dan een handje, aangezien noten rijk zijn aan vetten en calorieën. Noten zijn toegestaan omdat deze gezonde vetten bevatten.

Het dieet wel of niet volgen?

Het is natuurlijk helemaal je eigen beslissing of je het dieet wilt volgen of niet. Om langdurig gewicht te verliezen is het 3 dagen dieet niet geschikt. Het dieet is puur voor het snel verliezen van gewicht voor een speciaal doel. Wel kan je meer en langer gewicht verliezen wanneer je het 3 dagen dieet enkele keren achter elkaar herhaald. Hierbij is het verplicht om tussendoor vier dagen ‘normaal’ gezond te eten om je voedingsstoffen aan te vullen. Wanneer je dit niet doet, kan het lichaam ondervoed raken en brengt dit vervelende klachten met zich mee. Bovendien heeft je lichaam deze voedingsstoffen nodig om normaal te kunnen functioneren.

Over het algemeen is afvallen door langdurig gezond eten en veel bewegen een stuk beter voor het lichaam. Bovendien zorgt dit voor langdurig gewichtsverlies en een stabiele inname van alle benodigde voedingsstoffen voor het lichaam. Enkel wanneer je om medische redenen snel af moet vallen of een andere geldige reden hebt om snel gewicht te verliezen is het 3 dagen dieet een goede oplossing.


Gepubliceerd door: Simpto.nl
Publicatiedatum: 26 maart 2017
Auteur: Lisa Bruijstens
Laatst bijgewerkt op: 26 maart 2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *