Vitamine B2-tekort

Wat is vitamine B2-tekort?

Vitamines zijn voedingsstoffen die aanwezig zijn in verschillende producten. Vitamines kunnen niet door je lichaam aangemaakt worden. Om deze reden is het belangrijk om deze met het eten van voedingsmiddelen het lichaam binnen te krijgen. Wanneer je niet genoeg van een bepaald vitamine binnenkrijgt, kan een tekort ontstaan. Daarentegen kan bij overmatige consumptie van een bepaald vitamine ook een teveel ontstaan.

Vitamine B2 is een onderdeel van het totale complex van verschillende vitamine B’s. Vitamine B2 wordt ook wel riboflavine genoemd. Vitamine B2 is een water oplosbaar vitamine. Het speelt een belangrijke rol voor verschillende functies van het lichaam. Vitamine B2 is belangrijk voor een goede stofwisseling, een gezond zenuwstelstel en je gezichtsvermogen. Bij een vitamine B2-tekort krijgt het lichaam te weinig vitamine B2 binnen. Een tekort kan leiden tot aantasting van de huid en zorgen voor vermoeidheid.

Hoe vaak komt ’t voor?

Een vitamine B2-tekort komt niet vaak voor in Nederland. Circa 5% van de Nederlandse bevolking krijgt te weinig vitamine B2 binnen.

Wat is de oorzaak?

Vitamine B2 zit voornamelijk in vlees- en zuivelproducten. Hierdoor komt een tekort vaker voor bij mensen die een vegetarisch of veganistisch dieet volgen. Voor de consumptie van vitamine B2 wordt voor mannen een dagelijkste hoeveelheid van 1,5 milligram per dag aangeraden. Voor vrouwen is de aanbevolen hoeveelheid 1,1 milligram per dag. Om deze hoeveelheden binnen te krijgen, moet je circa vier glazen melk op een dag drinken. Een tekort ontstaat wanneer het lichaam minder dan 0,5 milligram vitamine B2 per dag binnenkrijgt.

Bij wie komt het voor?

Wanneer je genoeg vlees- en zuivelproducten consumeert, is de kans op een tekort erg klein. Maar natuurlijk kan vitamine B2 naast melk en vlees ook uit andere producten gehaald worden om een tekort te voorkomen. Vegetariërs kunnen een vitamine B-tekort oplopen doordat zij geen vlees eten. Wel eten zij zuivelproducten zoals eieren en kaas, waardoor een tekort kan worden voorkomen. Bij veganisten is het risico op een vitamine B2-tekort het grootst. Veganisten eten helemaal geen vlees- en zuivelproducten. Wanneer zij het gehalte aan vitamine B2 niet genoeg aanvullen met vitamine B2 uit graanproducten, fruit en groenten, kan een tekort ontstaan. Daarnaast is het risico op een vitamine B2-tekort verhoogd bij ouderen, chronisch zieken en alcoholisten. Bij deze mensen worden vitamines minder goed opgenomen in het lichaam. Hierdoor wordt de kans op een tekort vergroot.

Welke klachten geeft het?

Een vitamine B2-tekort kan verschillende symptomen geven. Vitamine B2 heeft invloed op de stofwisseling, je huid en het hemoglobinegehalte in het bloed. Bij een vitamine B2-tekort kunnen de volgende klachten zich voordoen:
• Vermoeidheid
• Huidschilfers
Migraine
• Opgezwollen keel
• Ontstekingen rondom de neus
• Opgezwollen en ontstoken tong
• Ontstekingen rondom de mond
• Droge lippen met kloofjes
• Eczeem
• Ontstoken ogen
• Verminderd zicht

Hoe wordt de diagnose gesteld?

De symptomen van een vitamine B2-tekort zijn erg uiteenlopend. Hierdoor is het moeilijk om te bepalen of er sprake is van een vitamine B2-tekort. Wanneer je vermoedt dat je een vitamine B2-tekort hebt, breng dan een bezoek aan de huisarts. De huisarts inventariseert de symptomen. Een vitamine B2-tekort wordt bekeken aan de hand van de karakteristieke symptomen in combinatie met een algemeen vitamine B tekort. Op grond van deze informatie kan de huisarts een inschatting maken of er sprake is van een vitamine B2-tekort.

Een officiële diagnose van een vitamine B2-tekort kan worden gegeven op grond van verschillende onderzoeken. Er kunnen verschillende medische tests uitgevoerd worden om het vitamine B2-gehalte te meten. Vaak wordt gebruik gemaakt van een laboratoriumonderzoek van de urine. Hieruit kan de uitgescheiden hoeveelheid vitamine B2 geconstateerd worden.

Wat is de behandeling?

Een gevarieerd voedingspatroon kan een vitamine B2-tekort voorkomen en verhelpen. Wanneer je gevarieerd en gezond eet, krijg je genoeg vitamine B2 binnen. Om een tekort aan te vullen kan je gebruik maken van vitamine B-supplementen. Tot het tekort is verholpen, dien je de supplementen te blijven nemen.

Na het aanvullen van het tekort blijft het belangrijk om het vitamine B2-niveau hoog genoeg te houden. Eet gevarieerd volgens de schijf van vijf om het gezonde niveau te behouden. Wanneer het lastig is om een gevarieerd eetpatroon aan te houden, vraag dan om hulp. Je huisarts of een diëtist kan je hierbij helpen. Het is belangrijk om dagelijks genoeg vitamine B2 binnen te krijgen, aangezien het lichaam vitamine B2 niet kan opslaan. Vitamine B2 wordt uitgescheiden doordat het een in water oplosbare vitamine is. Zorg dus dagelijks voor voldoende consumptie van vitamine B2.

Bereiding van voedsel om vitamine B2-verlies tegen te gaan
Tijdens de bereiding van eten kan veel vitamine B2 verloren gaan. Vitamine B2 gaat verloren door licht. Daarom is het belangrijk om producten waarin vitamine B2 aanwezig is donker te bewaren. Daarnaast is vitamine B2 oplosbaar in water. Wanneer je een product kookt in water, gaat vitamine B2 verloren. Kook de producten in zo min mogelijk water om grote verliezen tegen te gaan. Ook wordt het vitamine B2-verlies kleiner wanneer het product in niet te kleine stukken wordt gesneden. Vitamine B2 gaat niet verloren door verhitting, maar wel door blootstelling aan zonlicht en oplossing in water.

Engelse vertaling

vitamin B2 deficiency, riboflavin deficiency

Synoniemen voor een tekort aan vitamine B2 zijn vitamine B2-gebrek, riboflavinetekort, vitamine B2-deficiëntie


Gepubliceerd door: Simpto.nl
Publicatiedatum: 29 november 2016
Auteur: Lisa Bruijstens
Laatst bijgewerkt op: 29 november 2016

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *