Wat is lithiumvergiftiging?

Lithiumintoxicatie of lithiumvergiftiging is een aandoening waarbij teveel van het geneesmiddel lithium wordt ingenomen. In de meeste gevallen gaat het om een onbewuste overdosering van lithium bij mensen die dit middel gebruiken als behandeling voor bijvoorbeeld manische depressie.

lithium carbonaat tabletten
lithium tabletten

Wat is de oorzaak van lithiumintoxicatie?

Meestal gaat het om een te hoge dosering van het geneesmiddel lithium, dat gebruikt wordt voor verschillende psychische aandoeningen. Lithium is een geneesmiddel waarvan de bloedspiegel binnen nauwe grenzen moet zitten. Is het gehalte te laag, dan zal het middel niet werken. Is het gehalte te hoog, dan zullen symptomen van lithiumvergiftiging optreden. De behandelend arts moet dus regelmatig de concentratie van lithium in het bloed van de patiënt laten bepalen om te voorkomen dat de dosering te laag of te hoog is.

Welke symptomen geeft lithiumintoxicatie?

De volgende klachten kunnen optreden bij lithiumvergiftiging:

Als complicatie bij lithiumintoxicatie kunnen de volgende aandoeningen optreden:

Wat zijn risicofactoren?

Verlies van zout uit het lichaam is een risicofactor voor het krijgen van lithiumvergiftiging. Lithium wordt namelijk ook toegediend in de vorm van een zout. Bij verlies van zout uit het lichaam (bijv. hevig transpireren, zoutarm dieet, gebruik van plaspillen etc.). zal het lichaam reageren door te proberen zouten vast te houden. Omdat het lithium ook als zout beschikbaar is geldt dit ook voor lithium.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Soms zijn er afwijkingen in het bloed die een aanwijzing zijn voor een lithiumvergiftiging. Zo kan de zogenaamde ‘anion gap‘ verlaagd zijn.

De diagnose wordt gesteld door het gehalte van lithium in het bloed te meten. Dit mag niet hoger zijn dan 1,5 mmol/liter. Is dat wel het geval dan is er een groot risico op het ontstaan van symptomen van lithiumvergiftiging.

Synoniemen van lithiumvergiftiging zijn lithium vergiftiging, lithiumtoxiciteit en lithiumintoxicatie.


Gepubliceerd door: Simpto.nl
Datum van publicatie: 1 juli 2014
Auteur: Erwin Douwes
Laatst bijgewerkt op: 12 juni 2017

2 reacties

  1. Betreft : lithium & kobalt intoxicatie

    Ik ben erachter gekomen dat de straling afkomstig van lithiumbatterijen evengoed een tot een intoxicatie kan leiden. Ik ben er zelf een voorbeeld van. Behalve lithium, is er bij mij ook een kobalt intoxicatie vastgesteld.

    Hoofdzakelijke redenen zijn: ik ben meer dan twaalf jaar geleden gedurende lange tijd groothandelaar geweest in batterijen. Ons magazijn zat volgestouwd met heroplaadbare Ni-MH batterijen (kobalt een bestanddeel) en éénmalige en oplaadbare lithium en lithium-ion batterijen.

    Bijkomende oorzaak: het rijden met een Toyota Auris hybride. Onder de achterste passagierszetel zit een knoert van een oplaadbare Ni-MH (Nickel Metaalhydride) batterij. Die geeft straling.

    Ik ben door zelfstudie tot een oplossing gekomen door het oraal innemen van mineraal-elixirs. Koper-elixir, lava-elixir, nickel-staal elixir en groene jaspis elixir. De behandeling was zeer goedkoop en effectief: minder dan 50 Euro.

    De vergiftiging met zware metalen (ook uranium) was aan het licht gebracht door de mensen van Weg met Allergie uit Zwijnaarde (België).

    Volgens diezelfde bron worden die zware metalen in het lichaam opgeslagen in de vetten en in de hersenen. Op termijn kan dit leiden tot slapeloosheid en kortsluiting in de hersenen. Dixit uitspraken in 2016.

    Bewijzen nodig? Ik ben slapeloos sedert 2002 en bovendien heb ik in 2004 een kortsluiting in mijn hersenen gehad. Die heeft geleid tot opname in een psychiatrische instelling, met herval tot zesmaal toe. Laatste opname dateert uit 2012.

  2. Mijn lithium spiegel was 1.59 Kan dat ook de oorzaak zijn dat ik zoveel spierpijn en ap normaal zweten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *