Wat is jetlag?

Bij jetlag raakt ons slaap-waakritme verstoord als we naar andere tijdzones vliegen. Dit veroorzaakt slapeloosheid ‘s nachts en slaperigheid overdag. Jetlag is een van de meest voorkomende oorzaken van slaapklachten. Naast slapeloosheid en slaperigheid kan jetlag ook moeheid, gebrek aan eetlust, misselijkheid, lusteloosheid en concentratieproblemen geven.

Over het algemeen geldt hoe meer tijdzones we overbruggen des te groter de kans op jetlag. Daarom krijg je ook eerder jetlag als je oostwaarts (tegen de tijd in) vliegt.

Wat doen tegen jetlag?

Voor vertrek al aanpassen aan de nieuwe tijdzone

Om sneller ‘in het ritme’ van de nieuwe tijdzone te komen kun je in de dagen voor vertrek al rekening houden met de nieuwe tijdzone. Dat betekent later naar bed gaan als je westwaarts (bijv. Verenigde Staten) vliegt, en eerder naar bed gaan als je oostwaarts vliegt.

Na aankomst snel in het lokale ritme komen

Hoe sneller je in het ritme van het land van bestemming komt des te minder last je van jetlag zult hebben. Dus als je naar Amerika vliegt en je komt ‘s middags aan, probeer dan wakker te blijven totdat het daar bedtijd is. Dus beter een wandelingetje gaan maken dan een middagdutje doen.

Vermijd alcoholische drank

Vermijd alcohol tijdens en na de vliegreis. Drink daarvoor in de plaats veel water om uitdroging te voorkomen.

Goed ontbijt op de dag na aankomst

Een eiwitrijk ontbijt op de dag na aankomst helpt vermoeidheid overdag voorkomen.

Zijn er geneesmiddelen?

Melatonine

Melatonine wordt in de hersenen gemaakt om ons slaap-waak ritme te reguleren. Het is ook als geneesmiddel tegen slapeloosheid beschikbaar.


Gepubliceerd door: Simpto.nl
Datum van publicatie: 29 november 2016
Auteur: Erwin Douwes
Laatst bijgewerkt op: 29 november 2016

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *