Geneesmiddelenkoorts

Wat is geneesmiddelenkoorts?

Geneesmiddelenkoorts is het ontstaan van koorts ten gevolge van het gebruik van een bepaald geneesmiddel.

Wat is de oorzaak?

Er zijn verschillende redenen waarom een geneesmiddel koorts kan veroorzaken.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Er wordt pas van geneesmiddelenkoorts gesproken als (1) de koorts ontstaat in de periode (uren of dagen) na het starten van het gebruik van een medicijn, en (2) er geen andere oorzaken voor de koorts worden gevonden. De diagnose wordt bevestigd als staken van het middel leidt tot verdwijnen van de koorts.

Wat is de behandeling?

De behandeling van geneesmiddelenkoorts bestaat uit het staken van de behandeling met het betreffende geneesmiddel. De behandelend arts zal in dat geval beoordelen of het gewenst is om een vervangend middel voor te schrijven.

Engelse vertaling

drug-induced fever, drug-induced hyperthermia

Verder lezen / Referenties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *