Wat is het DRESS-syndroom?

Het DRESS-syndroom is een ernstige overgevoeligheidsreactie die wordt veroorzaakt door gebruik van geneesmiddelen.

‘DRESS’ is een afkorting van het engelse ‘Drug Rash with Eosinophilia and Systemic Symptoms’. Vertaald naar het nederlands is dit ‘huiduitslag veroorzaakt door een geneesmiddel met eosinofilie en algemene klachten’.

Symptomen DRESS-syndroom

Het DRESS-syndroom kan de volgende klachten geven:

  • Koorts
  • Huiduitslag
  • Vergrote lymfeklieren

Daarnaast kunnen afwijkingen in het bloed ontstaan, zoals:

Wat is het beloop?

In de meeste gevallen gaat het DRESS-syndroom vanzelf over na staken van het veroorzakende geneesmiddel. De klachten kunnen echter na het stoppen van het geneesmiddel nog een aantal weken aanhouden.

Bij ongeveer één op de vijf patiënten heeft de aandoening een ernstig beloop. Bij sommige patiënten kan de aandoening zelfs dodelijk verlopen.

Historie

Het DRESS-syndroom werd voor het eerst beschreven in 1959 door de amerikaanse dermatologen Dr Sidney Saltzstein en Dr Lauren Ackermann. Pas in 1996 werd door de franse dermatoloog Dr H Bocquet de term ‘DRESS’ ingevoerd.

Andere talen

Engelse vertaling

drug reaction with eosinophilia and systemic symptoms, DRESS-syndrome

Duitse vertaling

DRESS-Syndrom