De redenen waarom ananas in jouw (sport)dieet hoort

Mensen die er voor kiezen om een bepaald dieet te volgen worden steeds geconfronteerd met een aanzienlijke lijst met producten die ze niet langer mogen eten. Er zijn gelukkig ook heel wat voedingswaren die net wel aan te raden zijn voor mensen die diëten. Verschillende van deze voedingswaren zijn bovendien ook bijzonder smaakvol. Neem nu bijvoorbeeld ananas.

ananas in sportdieet - afbeelding 2

Deze fruitsoort staat er om bekend lekker zoet te zijn, maar bevat toch zeer weinig calorieën. Bovendien krijgt je lichaam in één klap een groot aantal goede voedingsstoffen binnen. Je dient er eigenlijk alleen maar rekening mee te houden dat ananas net als vele andere fruitsoorten over het zogenaamde fructose beschikt. Wanneer je wenst af te vallen is het altijd van belang om de hoeveelheid aan fructose zoveel als mogelijk is te beperken.

Waarom ananas opnemen in jouw (sport)dieet?

Van alle fruitsoorten is ananas wellicht één van de populairste onder mensen die een (sport)dieet volgen. Dit heeft verschillende redenen. In eerste instantie moet het bijvoorbeeld gezegd dat een ananas gewoon erg smaakvol is, maar anderzijds is het ook zo dat er heel wat interessante voordelen aan verbonden zijn. Wij hebben deze voordelen alvast even uitgebreid voor jou op een rijtje gezet.

1.) Ananas werkt bloeddrukverlagend

In eerste instantie staat ananas er om bekend over een bloeddrukverlagende functie te beschikken. Dit heeft voor een niet onaanzienlijk deel te maken met het feit dat ananas rijk is aan het zogenaamde kalium. Bovendien zorgt kalium voor een versterking van de spieren en helpt ze om de hersenen te beschermen.

2.) Ananas helpt in de strijd tegen microben

Ananas is een fruitsoort welke rijk is aan de voedingsstoffen vitamine C en bromelaïne. Deze stoffen staan er om bekend het lichaam bij te staan in de strijd tegen microben. Op deze manier kunnen diverse aandoeningen waaronder bijvoorbeeld een verkoudheid worden voorkomen.

3.) Een verbetering van het immuunsysteem

Een ananas is rijk aan vezels wat er niet alleen voor zorgt dat een hongergevoel tegen kan worden gegaan, daarnaast houden ze de darmen ook nog eens in topconditie. Een gezonde spijsvertering zorgt er voor dat je altijd kan rekenen op een optimale bescherming tegen met name ziektes en virussen. Dit is het gevolg van het feit dat een groot gedeelte van de weerstand waarover je beschikt afkomstig is uit de darmen.

4.) Een versterking van de botten

Eén portie ananas van 84 gram beschikt over zomaar even 26 procent van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid mangaan. Dit mineraal kunnen we gerust als cruciaal bestempelen voor ons lichaam. Dit niet in het minst omdat ze zorgt voor een versterking van niet alleen onze botten, maar ook het bindweefsel. Mangaan oefent bovendien een directe invloed uit op de stofwisseling en is absoluut onmisbaar wanneer je op een gezonde wijze wenst af te vallen.

5.) Ananas draagt bij aan het herstellen van de huid

De voedingsstoffen die in ananas zijn terug te vinden kunnen een structurele bijdrage leveren aan het herstellen van de huid. Dit niet in het minst na bijvoorbeeld beschadiging door zonlicht of door vervuiling. Daarnaast kan het eten van ananas er voor zorgen dat rimpels verminderen. De vitamine C die steevast deel uitmaakt van ananas heeft bovendien ook een bepaalde invloed op de aanmaak van collageen. Dit is een in het lichaam voorkomend eiwit welke instaat voor de ondersteuning van de huid.

Hoeveel ananas mag je dan precies eten?

Bovenstaande maakt duidelijk dat het eten van ananas een absolute meerwaarde voor je lichaam kan betekenen. Echter, wanneer je wenst af te vallen zal je er voor willen kiezen om de hoeveelheid ananas die je eet enigszins in te perken.

ananas in sportdieet - afbeelding 1

Om te voorkomen dat je teveel fructose binnen krijgt wordt het aangeraden om dagelijks niet meer dan 2 stukken fruit te eten. Je kan er voor kiezen om gewoon ananas te eten, maar ook verschillende andere fruitsoorten zoals bijvoorbeeld een appel kunnen een welkome afwisseling bieden in je dieet.

 

———————————————————————————————————-

OOK LEZEN:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *