7 Manieren om de vetverbranding te stimuleren

Bijgewerkt op 2 september 2023

Wanneer we willen afvallen is het belangrijk dat de vetverbranding op gang wordt gezet. Gelukkig zijn er een aantal manieren die je zelf gemakkelijk kunt toepassen om de vetverbranding te stimuleren. In dit artikel delen we graag 7 van die manieren met je. Het zijn waarschijnlijk niet de meest voor de hand liggende manieren, maar wel de manieren die werken!

1. Eet pittig eten

Pittig eten is heel gunstig als je de vetverbranding wil stimuleren. Je kunt rode of groene chilipepers toevoegen aan het avondeten of je maakt het pittig met kruiden zoals cayennepeper. Doordat het pittige eten ook zorgt voor een hogere lichaamstemperatuur wordt de vetverbranding gestimuleerd. Zelfs nog tot een half uur na de maaltijd. De hete pepers stimuleren de vetverbranding ongeveer met 20%.

2. Drink ‘s morgens direct een glas water

Wanneer je ‘s morgens op staat hebben ook je organen nog even de tijd nodig om wakker te worden. Door een glas water te drinken wordt dit proces versnelt. Omdat je lichaam door het water beter en sneller wakker wordt, wordt ook de vetverbranding eerder op gang gezet.

Het is dus een kwestie van jezelf aanwennen om iedere ochtend wanneer je wakker bent eerst een glas water te drinken. Naast het feit dat het de vetverbranding op gang zet, zul je ook merken dat je je sneller wakker en fit voelt na het drinken van water. Dit komt omdat ook je hersenen voorzien worden van vocht wat weer een positief effect heeft op je welzijn. Win-win dus!

3. Zorg dat het niet te warm is om je heen

Als het buiten koud is, nodigt het niet echt uit om ‘s nachts het raam open te zetten of om de verwarming overdag uit te laten. Toch kan een omgeving waar het lekker fris is, wel zorgen voor een betere vetverbranding. Het kan natuurlijk wel erg aangenaam zijn om de kachel lekker hoog te stoken, maar bedenk ook dat je lichaam dan niets meer hoef te doen. Terwijl wanneer het wat frisser is, zal het lichaam ook harder moeten werken om het lichaam op temperatuur te houden. En je raad het al: dit stimuleert de vetverbranding.

Dus hup, lekker dat raam open ‘s nachts en de verwarming een graadje lager!

4. Begin je dag met havermout

Havermout is een voedingsmiddel wat bekend staat om de gezonde werking. Het bevat complexe koolhydraten (waardoor het lichaam er langer over doet dezen te verteren en je dus ook langer een verzadigd gevoel hebt), eiwitten, vezels en verzadigde vetten. Het zorgt ervoor dat je energie krijgt en het verbetert de spijsvertering en stofwisseling.

Je kunt bijvoorbeeld ‘s morgens havermout pap bereiden, (soja) yoghurt met havermout (en eventueel noten, zaden en rozijnen) en vers fruit mengen, een banaan/havermout pannenkoek bakken of je voegt havermout toe aan je smoothie. Er zijn manieren genoeg om havermout in je ontbijt te verwerken.

5. Eet voldoende

Afvallen en weinig eten hoeft absoluut niet met elkaar samen te gaan. Integendeel zelfs. Als je wil afvallen is het van groot belang voldoende te eten. Door te weinig te eten zal het lichaam op ‘spaarstand’ overgaan en wordt wordt vet als reserve opgeslagen. Daarnaast heeft dit het effect dat wanneer je weer wat meer eet, je ook snel zult aankomen. Het lichaam slaat deze voeding dan namelijk meteen op omdat het geen tekort wil hebben.

Daarbij is het ook nog zo dat als je gezond eet, je ook veel minder rekening hoeft te houden met hoe veel je eet.

6. Neem ‘s morgens een koude douche

Het klinkt misschien niet heel erg aangenaam, maar toch kan een koude douche wel ondersteuning bieden bij het stimuleren van de vetverbranding. Het wordt aangeraden ongeveer 2 minuten koud te douchen. Je kunt dus beginnen met warm water, dan 2 minuten koud, vervolgens weer warm water en afdouchen met koud water.

Door het koude water wordt het lichaam getriggerd om het lichaam op temperatuur te houden waardoor het dus harder gaat werken. Net als bij nummer 3 zorgt dit er dus voor dat het lichaam meer vet gaat verbranden omdat het zelf de temperatuur moet regelen.

Zeker wanneer je het liefst ‘s morgens gaat douchen is dit een absolute aanrader. Je lichaam wordt dan meteen geactiveerd.

7. Matig of stop met het drinken van alcohol

Naast het feit dat alcohol behoorlijk wat calorieën bevat, is het ook heel belemmerend voor de vetverbranding. Omdat het lichaam de energie die uit alcohol komt niet kan opslaan krijgt de verbranding van alcohol voorrang op de verbranding van vet, koolhydraten en eiwitten. Dit zorgt er dus voor dat de vetverbranding in principe komt stil te liggen. Het beste kun je dus matigen of zelfs stoppen met het nuttigen van alcohol.

Genoeg mogelijkheden om vetverbranding te stimuleren

Genoeg dingen dus die je kunt doen of eten om de vetverbranding te stimuleren. Het kan een fijne toevoeging zijn aan een gezonde levensstijl om op deze manier wat sneller van je overtollige kilo’s af te komen. Het zijn handige en eenvoudige tips die je snel en simpel thuis kunt uitvoeren. Waar wacht je nog op?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven