10 voedingsmiddelen vol proteïnen

Eiwitrijke voeding voor een mooier lichaam

Denk je er aan om een speciaal dieet te gaan volgen? Wil je er voor zorgen dat, dat dieet je niet alleen helpt om af te vallen, maar ook om een mooier en bovendien ook fitter lichaam te krijgen? In dat geval is het altijd van belang om er voor te kiezen om eiwitten of proteïnen toe te voegen aan je dieet. Proteïnen helpen niet alleen om spiermassa op te bouwen. Ze kunnen ook de vetverbranding in je lichaam een stevige boost geven. Klinkt dit voor jou ook als muziek in de oren? Wij hebben alvast 10 voedingsmiddelen vol proteïnen voor jou uitgezocht en op een rijtje gezet.

eiwitrijke voeding
eiwitrijke voeding (bron: Smastronardo)

1.) Kip en kalkoen

Van dierlijke producten is bekend dat ze uit zichzelf reeds over heel wat eiwitten of proteïnen beschikken. Dit geldt ook voor gevogelte. Ondanks de rijke aanwezigheid van eiwitten moet het gezegd dat dit ook een goede, magere bron is. Omwille van deze reden zweren heel veel internationale (top)sporters dan ook bij niet alleen kip, maar ook kalkoen. Het is niet alleen lekker, maar ook eenvoudig te bereiden en bovendien is er geen hoge kostprijs aan verbonden.

kippenvlees bevat veel proteïnen
kippenvlees bevat veel proteïnen

 2.) Mager vlees

Zoals reeds aangegeven is vlees goed voor liefhebbers van eiwitten, maar dat betekent niet dat je meteen naar je favoriete fastfoodrestaurant moet hollen om een vettige hamburger te eten. Ondanks het feit dat hier ongetwijfeld heel wat proteïnen in aanwezig zijn levert een dergelijke snack ook meteen heel wat calorieën op. Omwille van deze reden wordt het eerder aangeraden om te kijken in de richting van mager vlees. Denk hierbij aan bijvoorbeeld rosbief of een biefstuk of wat ook te denken van een tartaartje? In het bijzonder wanneer je graag en bijgevolg veel vlees eet kan dit je een behoorlijk aantal calorieën schelen.

mager rundvlees bevat veel proteïnen
mager rundvlees

3.) Magere vis

Je zou er misschien van schrikken, maar ook bepaalde (magere) vissoorten zijn rijk aan proteïnen. Denk hierbij niet alleen aan schelvis en de populaire kabeljauw, maar ook aan koolvis. Ben je iemand die graag lekkere schaaldieren eet? In dat geval zijn ook mosselen en garnalen geen enkel probleem!

4.) Eiwit

Het vierde voedingsmiddel is eigenlijk zeer voor de hand liggend wanneer het aankomt op eiwitten of proteïnen. We hebben het hierbij natuurlijk over eieren. Deze zouden we zelfs kunnen omschrijven als heuse proteïne bommetjes. Wil je het graag zo mager mogelijk houden? Eet dan alleen maar het eiwit en haal de dooier uit het ei. Let wel, ook een dooier bevat standaard heel wat gezonde stoffen die een meerwaarde kunnen betekenen voor je lichaam. Maak dan ook zeker en vast voor jezelf uit waar nu precies je prioriteiten liggen.

5.) Hüttenkäse of cottage cheese

Veel mensen hebben een voorliefde voor kaas. Ook kazen kunnen een rijke bron zijn aan proteïnen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de hüttenkäse, ook wel cottage cheese genoemd. Het betreft hier een zeer jonge kaas die over een ietwat kruimelige textuur beschikt. Ze kenmerkt zich door een frisse smaak en is probleemloos te gebruiken als broodbeleg. Wil je het liever koolhydraatarm houden? Dan is ze toevoegen aan een salade eveneens een prima optie.

Hüttenkäse
Hüttenkäse bevat ook veel eiwitten (bron: Stu Spivack)

6.) Magere kwark

Eén van de absolute favorieten onder de sporters is ongetwijfeld magere kwark. Dit komt zeker en vast niet uit de lucht vallen. Magere kwark staat er namelijk om bekend nauwelijks over vetten te beschikken terwijl ze wel bomvol met eiwitten zit. Bovendien is het mogelijk om magere kwark op de meest uiteenlopende manieren te gaan eten. Creëer er bijvoorbeeld een lekker gezonde smoothie mee of eet ze samen met wat fruit en noten. Het is onnodig om te zeggen dat je magere kwark ook gewoon naturel kan eten.

7.) Peulvruchten

Wanneer we het hebben over voedingsmiddelen die rijk zijn aan proteïne is de kans zeer groot dat je vooral in de richting van dierlijke producten zal kijken. Toch mogen de plantaardige eiwitten niet over het hoofd worden gezien. Denk hierbij onder meer aan peulvruchten zoals bijvoorbeeld linzen en erwten. Deze mogen zich absolute toppers noemen onder de proteïnerijke voedingswaren.

linzen bevatten veel eiwitten
linzen bevatten veel eiwitten

8.) Kiemgroenten

In een lijstje met proteïnerijke voedingsmiddelen mogen ook zogenaamde kiemgroenten absoluut niet ontbreken. Het gaat hierbij om groenten zoals taugé en waterkers. Deze voedingsmiddelen kunnen verwerkt worden in de meest uiteenlopende gerechten waardoor ze eigenlijk een zeer eenvoudige en zelfs voor de hand liggende optie zijn om meer eiwitten en tegelijkertijd ook extra vitamines binnen te krijgen.

waterkers als onderdeel van gezonde eiwitrijke voeding
waterkers

9.) Semi-granen

Van het pseudograan quinoa is bekend dat ze bijzonder gezond is en bovendien erg veel eiwitten bevat. Wist je echter dat ze absoluut niet het enige voedingsmiddel is in deze categorie? Wat bijvoorbeeld ook te denken van boekweit. Ook dit semi-graan bevat net als amarant een grote hoeveelheid eiwitten of proteïnen en kenmerkt zich daarenboven door een laag vetpercentage. Dit maakt ze eveneens tot een uitstekend voedingsmiddel voor sporters.

quinoa is eiwitrijk
quinoa is eiwitrijk

10.) Spirulina

Een wat meer exotisch proteïnerijk voedingsmiddel welke zeker niet mag ontbreken in deze lijst is tot slot het zogenaamde spirulina. Zegt deze naam je niet meteen iets? Wat dan te denken van de term algenpoeder? Algenpoeder staat er om bekend boordevol eiwitten te zitten en bevat daarenboven ook nog eens heel wat andere vitaminen en mineralen. Dit alles zorgt er voor dat ze een uitstekende keuze is voor vegetariërs.

spirulina tabletten
spirulina tabletten (bron: Perdita)

Recepten voor een eiwitrijk dieet

Wil je eiwitrijk gaan eten, let dan goed op welke ingrediënten je gebruikt. Er zijn tegenwoordig veel receptenboeken die helemaal gericht zijn op lekker eiwitrijk eten.

Een veel gebruikt receptenboek is het ‘Proteinerijke Recepten Pakket‘. Het is een zogenaamd eBook dat online gekocht kan worden.

Proteïnerijke Recepten eBook

Klik HIER voor meer informatie over het Proteinerijke Recepten Pakket.


Gepubliceerd door: Simpto.nl
Publicatiedatum: 24 april 2018
Auteur: Simpto redactie
Laatst bijgewerkt op: 24 april 2018


OOK LEZEN:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *